:: دوره 6، شماره 2 - ( دوره ششم شماره دوم تابستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 67-53 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه سرعت پردازش عددی، حافظه آشکار و نهان، فعال و منفعل، توانایی نگهداری ذهنی، و مهارت های دیداری– فضایی دانش آموزان با اختلال ریاضی
سمیه کشاورز* 1، علیرضا کاکاوند1
1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ، قزوین، ایران
چکیده:   (4423 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال یادگیری یکی از اختلال‌های شایع در دانش‌آموزان است که موجب بروز مشکلات تحصیلی و اختلال‌های ثانوی در آنها می‌شود. اختلال یادگیری ریاضی بر طبق ملاک‌های آسیب‌شناسی روانی یکی از زیرمجموعه‌های ناتوانی یادگیری است. کودکان مبتلا به این اختلال مشکلاتی در روابط فضایی و توانایی­ های مختلف ادراکی دارند. بدین ترتیب هدف از پژوهش حاضر مقایسه ویژگی‌های شناختی-ادراکی  مانند سرعت پردازش عددی، حافظه آشکار و نهان، فعال و منفعل، توانایی نگهداری ذهنی، و مهارت‌های دیداری - فضایی در دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی و بهنجار است.
روش: طرح پژوهش، توصیفی از نوع علی-مقایسه‌ای است. به همین منظور از مراکز اختلال‌های یادگیری شهرکرج و قزوین 70 دانش‌آموز دارای اختلال یادگیری به شکل در دسترس و 80 دانش‌آموز فاقد این اختلال نیز به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از آزمون هوش وکسلر، آزمون حافظه دیداری- فضایی (کورنولدی 1995)، آزمون حافظه فعال و منفعل (کورنولدی 1995)، آزمون حافظه آشکار و نهان (اسنودگراس و ویندرورت 1980)، آزمون تشخیصی ایران کی‌مت (کورنولی و همکاران 1976)، آزمون سرعت پردازش عددی (کاپلتی و همکاران 2007) و تکلیف نگهداری ذهنی مایع به روش بوگاردو و روس (1991) استفاده شد. داده‌ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین گروه‌ها در مؤلفه‌های نگهداری ذهنی مایع، حافظه آشکار، حافظه فعال، سرعت پردازش عددی، و مهارت دیداری - فضایی به لحاظ آماری تفاوت معنادار وجود دارد (0/001>p)، اما بین گروه‌ها در دو مؤلفه حافظه نهان و منفعل (0/05<p) تفاوت وجود ندارد.
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج به­ دست آمده می­ توان چنین استنباط کرد که توانایی نگهداری ذهنی، مهارت دیداری فضایی، و سرعت پردازش عددی از مؤلفه‌هایی هستند که بیشتر در گروه‌های دارای اختلال ریاضی با اشکال روبه‌رو هستند. این ضعف ­ها مرتبط به  هوش افراد نیست که مربوط به نارسایی در کنش ­های اجرایی به طور خاص حافظه فعال است. بنابراین می‌توان بیان کرد این مؤلفه‌ها از ویژگی‌های متمایزکننده این گروه از دانش‌آموزان دارای نارسایی ویژه در یادگیری هستند که باید در هنگام شناسایی و برنامه‌ریزی جهت درمان به آنها توجه خاص داشت.
واژه‌های کلیدی: ویژگی‌های شناختی - ادراکی، اختلال یادگیری، اختلال ریاضی، دانش‌آموزان بهنجار
متن کامل [PDF 965 kb]   (1620 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/8/29 | پذیرش: 1397/12/22 | انتشار: 1398/5/16
فهرست منابع
1. Akhavan Tafti M, Boyle JR, Crawford CM. Meta -Analysis of visual-spatial deficits in dyslexia. Int J Brain Cogn Sci. 2014; 3(1): 25-34. [Link]
2. Sadeghi N, Nazari MA. Effect of neurofeedback on visual-spatial attention in male children with reading disabilities: an event-related potential study. Neurosci Med. 2015; 6(2): 71-79. [Link] [DOI:10.4236/nm.2015.62013]
3. Taghizadeh H, Soltani A, Manzari Tavakoli H, Zeinaddiny Maymand Z. The structural model of the role of executive functions in learning performance of students with specific learning disabilities. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2017; 4(2): 25-36. [Persian]. [Link]
4. Andersson U. Mathematical competencies in children with different types of learning difficulties. J Educ Psychol. 2008; 100(1): 48-66. [Link] [DOI:10.1037/0022-0663.100.1.48]
5. Rudkin SJ, Pearson DG, Logie RH. Executive processes in visual and spatial working memory tasks. Q J Exp Psychol (Hove). 2007; 60(1): 79-100. [Link] [DOI:10.1080/17470210600587976]
6. Zhang H, Chang L, Chen X, Ma L, Zhou R. Working memory updating training improves mathematics performance in middle school students with learning difficulties. Front Hum Neurosci. 2018; 12: 154. [Link] [DOI:10.3389/fnhum.2018.00154]
7. Swanson HL, Jerman O. Math disabilities: a selective meta-analysis of the literature. Rev Educ Res. 2006; 76(2): 249-274. [Link] [DOI:10.3102/00346543076002249]
8. Geary DC, Hoard MK, Nugent L, Bailey DH. Mathematical cognition deficits in children with learning disabilities and persistent low achievement: a five-year prospective study. J Educ Psychol. 2012; 104(1): 206-223. [Link] [DOI:10.1037/a0025398]
9. Rosselli M, Ardila A, Matute E, Inozemtseva O. Gender differences and cognitive correlates of mathematical skills in school-aged children. Child Neuropsychol. 2009; 15(3): 216-231. [Link] [DOI:10.1080/09297040802195205]
10. Fuchs LS, Fuchs D, Craddock C, Hollenbeck KN, Hamlett CL, Schatschneider C. Effects of small-group tutoring with and without validated classroom instruction on at-risk students' math problem solving: are two tiers of prevention better than one? J Educ Psychol. 2008; 100(3): 491-509. [Link] [DOI:10.1037/0022-0663.100.3.491]
11. Booth JL, Siegler RS. Numerical magnitude representations influence arithmetic learning. Child Dev. 2008; 79(4): 1016-1031. [Link] [DOI:10.1111/j.1467-8624.2008.01173.x]
12. Bartelet D, Ansari D, Vaessen A, Blomert L. Cognitive subtypes of mathematics learning difficulties in primary education. Res Dev Disabil. 2014; 35(3): 657-670. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2013.12.010]
13. Landerl K, Fussenegger B, Moll K, Willburger E. Dyslexia and dyscalculia: two learning disorders with different cognitive profiles. J Exp Child Psychol. 2009; 103(3): 309-324. [Link] [DOI:10.1016/j.jecp.2009.03.006]
14. Van't Noordende JE, van Hoogmoed AH, Schot WD, Kroesbergen EH. Number line estimation strategies in children with mathematical learning difficulties measured by eye tracking. Psychol Res. 2016; 80(3): 368-378. [Link] [DOI:10.1007/s00426-015-0736-z]
15. Casey BM, Pezaris E, Fineman B, Pollock A, Demers L, Dearing E. A longitudinal analysis of early spatial skills compared to arithmetic and verbal skills as predictors of fifth-grade girls' math reasoning. Learn Individ Differ. 2015; 40: 90-100. [Link] [DOI:10.1016/j.lindif.2015.03.028]
16. Caviola S, Mammarella IC, Lucangeli D, Cornoldi C. Working memory and domain-specific precursors predicting success in learning written subtraction problems. Learn Individ Differ. 2014; 36: 92-100. [Link] [DOI:10.1016/j.lindif.2014.10.010]
17. Kolkman ME, Kroesbergen EH, Leseman PPM. Involvement of working memory in longitudinal development of number-magnitude skills. Infant Child Dev. 2014; 23(1): 36-50. [Link] [DOI:10.1002/icd.1834]
18. Van de Weijer-Bergsma E, Kroesbergen EH, Van Luit JEH. Verbal and visual-spatial working memory and mathematical ability in different domains throughout primary school. Mem Cognit. 2015; 43(3): 367-378. [Link] [DOI:10.3758/s13421-014-0480-4]
19. Kroesbergen EH, van Dijk M. Working memory and number sense as predictors of mathematical (dis-)ability. Z Psychol. 2015; 223(2): 102-109. [Link] [DOI:10.1027/2151-2604/a000208]
20. Schuchardt K, Maehler C, Hasselhorn M. Working memory deficits in children with specific learning disorders. J Learn Disabil. 2008; 41(6): 514-523. [Link] [DOI:10.1177/0022219408317856]
21. Szucs D, Devine A, Soltesz F, Nobes A, Gabriel F. Developmental dyscalculia is related to visuo-spatial memory and inhibition impairment. Cortex. 2013; 49(10): 2674-288. [Link] [DOI:10.1016/j.cortex.2013.06.007]
22. Reuhkala M. Mathematical skills in ninth-graders: Relationship with visuo-spatial abilities and working memory. Educ Psychol. 2001; 21(4): 387-399. [Link] [DOI:10.1080/01443410120090786]
23. Krajewski K, Schneider W. Early development of quantity to number-word linkage as a precursor of mathematical school achievement and mathematical difficulties: Findings from a four-year longitudinal study. Learn Instr. 2009; 19(6): 513-526. [Link] [DOI:10.1016/j.learninstruc.2008.10.002]
24. Cowan R, Donlan C, Shepherd D-L, Cole-Fletcher R, Saxton M, Hurry J. Basic calculation proficiency and mathematics achievement in elementary school children. J Educ Psychol. 2011; 103(4): 786-803. [Link] [DOI:10.1037/a0024556]
25. Shayer M, Ginsburg D, Coe R. Thirty years on - a large anti-Flynn effect? The piagetian test volume & heaviness norms 1975-2003. Br J Educ Psychol. 2007; 77(Pt 1): 25-41. [Link] [DOI:10.1348/000709906X96987]
26. Wubbena ZC. Mathematical fluency as a function of conservation ability in young children. Learn Individ Differ. 2013; 26: 153-155. [Link] [DOI:10.1016/j.lindif.2013.01.013]
27. Williams M, Pouget P, Boucher L, Woodman GF. Visual-Spatial attention aids the maintenance of object representations in visual working memory. Mem Cognit. 2013; 41(5): 698-715. [Link] [DOI:10.3758/s13421-013-0296-7]
28. Abedi MR, Sadeghi A, Rabiei M. Standardization of the wechsler intelligence scale for children-iv in Chahar Mahal va Bakhteyri state. Journal of Personality & Individual Differences. 2013; 2(3): 138-158. [Persian]. [Link]
29. Cornoldi C, Rigoni F, Tressoldi PE, Vio C. Imagery deficits in nonverbal learning disabilities. J Learn Disabil. 1999; 32(1): 48-57. [Link] [DOI:10.1177/002221949903200105]
30. Ahadi H, Kakavand AR. Comparing explicit and implicit memory of children with special disability in learning and normal children by using picture test. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2004; (21/22): 155-168. [Persian]. [Link]
31. Shahim S, Haroon Rashidi H. A comparison of performance of children with nonverbal learning disabilities (NLD) and verbal learning disabilities (VLD) on thscale for children-revised (WISC-R), the bendevisual-motor gestalt test and the Iranian key Mathâre wechsler intelligence. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2017; 0(32): 61-90. [Persian]. [Link]
32. Mohammadesmaeil E, Hooman H A. Adaptation and standardization of the IRAN KEY-MATH test of mathematics. Journal of Exceptional Children. 2003; 2(4): 323-332. [Persian]. [Link]
33. Cappelletti M, Barth H, Fregni F, Spelke ES, Pascual-Leone A. rTMS over the intraparietal sulcus disrupts numerosity processing. Exp Brain Res. 2007; 179(4): 631-642. [Link] [DOI:10.1007/s00221-006-0820-0]
34. Gladstone R. Conservation and compensation. J Genet Psychol. 1981; 138(2): 193-205. [Link] [DOI:10.1080/00221325.1981.10534134]
35. Arffa S. The relationship of intelligence to executive function and non-executive function measures in a sample of average, above average, and gifted youth. Arch Clin Neuropsychol. 2007; 22(8): 969-978. [Link] [DOI:10.1016/j.acn.2007.08.001]
36. Peng P, Congying S, Beilei L, Sha T. Phonological storage and executive function deficits in children with mathematics difficulties. J Exp Child Psychol. 2012; 112(4): 452-466. [Link] [DOI:10.1016/j.jecp.2012.04.004]
37. Tavangar Marvasti F, Abarghoi MR, Sharifi Saki S, Ahmadi H, babai Sanglagi M, Karimi R. Efficacy of number concepts training using separate skimming in reducing school phobia in students with mathematics disorder. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2015; 2(3): 85-94. [Persian]. [Link]
38. Moeller K, Neuburger S, Kaufmann L, Landerl K, Nuerk H-C. Basic number processing deficits in developmental dyscalculia: Evidence from eye tracking. Cogn Dev. 2009; 24(4): 371-386. [Link] [DOI:10.1016/j.cogdev.2009.09.007]
39. Arjmandnia AA, Sharifi A, Rostami R. The effectiveness of computerized cognitive training on the performance of visual-spatial working memory of students with mathematical problems. Journal of Learning Disabilities. 2014; 3(4): 6-24. [Persian]. [Link]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( دوره ششم شماره دوم تابستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها