:: دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 68-60 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان 4 تا 6 سال
زهرا محمدی* 1، بیتا هاشمی1 ، شیرین فاضل دهکردی1
1- دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان)
چکیده:   (3678 مشاهده)
زمینه و هدف: خانواده به عنوان اولین محیط اجتماعی است که در آن شخصیت هر فرد پایه‌گذاری می‌شود و عدم توجه والدین به سالم‌سازی محیط روانی و عاطفی کودک به دلیل نارسایی در مهارت‌های ارتباطی احتمال بروز مشکلات روان‌شناختی و رفتاری را افزایش می‌دهد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان 4 تا 6 سال است.
روش: روش پژوهش نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون و گروه کنترل است. نمونه آماری پژوهش شامل تعداد 30  مادر دارای کودکان با مشکلات رفتاری شهرستان لنجان بود، که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده پرسشنامه رفتاری راتر کودکان (1967) بوده است. مادران گروه آزمایش تحت 9 جلسه 60 دقیقه‌ای مداخلات درمانی مهارت‌های ارتباطی قرار گرفتند، در حالی بود که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. برای تحلیل داده ­ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.   
یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس یک طرفه نشان داده است که مداخلات مبتنی بر مهارت‌های ارتباطی منجر به کاهش مشکلات رفتاری کودکان مادران گروه آزمایش شده است (0/001<p).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر لازم است به علل زمینه‌ساز مشکلات رفتاری کودکان به ویژه در حوزه خانواده توجه کافی شده و با بکارگیری برنامه‌های تربیتی و آموزشی مناسب با حضور متخصصان مختلف، در جهت جلوگیری از بروز این مشکلات اقدام شود.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های ارتباطی، مشکلات رفتاری، کودکان پیش دبستانی
متن کامل [PDF 631 kb]   (1229 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/1/18 | پذیرش: 1396/6/20 | انتشار: 1396/10/27


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها