[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 192-182 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش برنامه شناختی - رفتاری برکاهش رفتار تنبیهی مادران دانش ‌آموزان کم‌توان ذهنی
حسین اکبری فر* 1، پرویز شریفی درآمدی2 ، شهلا پزشک2
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (1694 مشاهده)
زمینه و هدف: حضور یک کودک دارای ناتوانی یا بیماری، برای والدین و به خصوص مادران بسیار تنش­آور است، زیرا که آنها تنیدگی، احساس گناه، و خستگی بیشتری را در مقایسه با سایر والدین تجربه می‌کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه­ شناختی رفتاری برکاهش رفتار تنبیهی مادران دانش‌آموزان کم­توان ذهنی انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه­ آماری این پژوهش شامل تمامی مادران دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی مقطع ابتدایی شهرستان شادگان در سال تحصیلی 1393 بود (90 مادر). 20 نفر از این جامعه آماری که دارای شرایط ورود به پژوهش بودند به روش نمونه­گیری تصادفی ساده، انتخاب و به‌ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه، جایدهی شدند. گروه آزمایش، در 12جلسه، آموزش برنامه­ شناختی رفتاری را دریافت کردند و شرکت­کنندگان گروه گواه هیچ ­گونه آموزشی دریافت نکردند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه 25 گویه­ای تنبیه ملک­پور (1376) و مصاحبه بالینی همراه با مشاهده استفاده شد. داده­ها از طریق آزمون آماری کوواریانس مورد تجزیه ­و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش برنامه­ شناختی- رفتاری برکاهش رفتار تنبیهی مادران دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی اثرگذار است؛ به طوری که مادران گروه آزمایش نسبت به مادران گروه گواه در مرحله پس­آزمون، به‌طور معنا­داری رفتار تنبیهی کمتری نشان دادند (001/0 , P=494/539F=).
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، آموزش برنامه­ شناختی- رفتاری به عنوان یک شیوه مورد تأیید برای کمک به مسائل و مشکلات روان­شناختی والدین و در جهت کاهش رفتار تنبیهی مادران دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی می­تواند مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش شناختی- رفتاری، رفتار تنبیهی، مادران، دانش‌آموزان کم توان ذهنی
متن کامل [PDF 1000 kb]   (926 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/25 | پذیرش: 1399/6/25 | انتشار: 1399/9/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbarifar H, Sharifi Daramadi P, Pezeshk S. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Training in Decreasing the Punitive Behavior of Mothers of Students with Intellectual Disability. J Child Ment Health 2020; 7 (3) :182-192
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-791-fa.html

اکبری فر حسین، شریفی درآمدی پرویز، پزشک شهلا. اثربخشی آموزش برنامه شناختی - رفتاری برکاهش رفتار تنبیهی مادران دانش ‌آموزان کم‌توان ذهنی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :182-192

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-791-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645