زمینه و هدف: با توجه به اهمیت نقشِ روانبنههای سازشنایافته اولیه در اختلال های روانی، در پژوهش همبستگی حاضر نقش روان بنههای سازش نایافته اولیه در تبیین اضطراب اجتماعی نوجوانان مورد بررسی قرار گرفت.
روش: 384 دانشآموز از مدارس شهر رشت که به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند، از طریق مقیاسهای اضطراب اجتماعی (لاجرسا و لوپز، 1998) و روان بنههای سازشنایافته اولیه (یانگ، 2005) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از شاخصهای آماری شامل فراوانی، میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسلهمراتبی پس از حذف اثرات مخدوشکننده سن و جنسیت، تحلیل گردیدند.
یافته ها: یافتهها نشان داد حوزههای روانبنههای سازشنایافته اولیه مجموعاً 40% از واریانس مشترک اضطراب اجتماعی نوجوانان را تبیین میکنند (p<0/0001 ، F=41/35). روان بنه بریدگی/ طرد (p<0/0001 ، β=0/40) ، روان بنه خودگردانی/ عملکرد مختل (p=0/004 ، β=0/17) و همچنین روان بنه دیگرجهتمندی (p=0/001 ، β=0/19)به طور معناداری توانستند سطوح اضطراب اجتماعی را پیش بینی کنند.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های این تحقیق روان بنههای سازش نایافته اولیه می تواند بر اضطراب اجتماعی تأثیرگذار باشد. بنابراین شناسایی روان بنههای سازش نایافته اولیه درک بهتری از سبب شناسی این اختلال فراهم می آورد. دلالتهای ضمنی این نتایج برای طراحی راهبردهای مداخلهای به منظور کاهش اضطراب اجتماعی مورد بحث قرار گرفته است.
Mousavi S V, Javanparast H, Rezaei S. The Role of Early Maladaptive Schemas in Explaining Social Anxiety. J Child Ment Health 2016; 2 (4) :35-47 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-81-fa.html
موسوی سید ولی اله، جوان پرست حمید، رضائی سجاد. نقش روان بنه های سازش نایافته اولیه در تبیین اضطراب اجتماعی . فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (4) :35-47