[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 111-95 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ ذهن‌آگاهی والدینی، شایستگی والدینی و حمایت اجتماعی ادراک‌­شده در مادرانِ دارای کودک با و بدون نیازهای ویژه
سیده فاطمه موسوی* 1، سولماز دبیری2
1- گروه روان­شناسی، پژوهشکده زنان دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (2241 مشاهده)
زمینه و هدف:  تولد فرزند رویدادی مهیج و در عین حال پرتنش برای والدین به شمار می­رود. در این میان، تولد فرزندی دارای نیازهای ویژه، تنیدگی مضاعفی بر والدین وارد می­کند و نیازمند نیروهای جسمی و روانی ویژه­ای برای مدیریت فرزند است. پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ ذهن­آگاهی والدینی، شایستگی والدینی، و حمایت اجتماعی ادراک­شده بین دو گروه از مادران دارای کودک با و بدون نیازهای ویژه انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع پس­رویدادی است. جامعۀ آماری پژوهش دو گروه از مادران کودکان  با و بدون نیازهای ویژۀ ساکن شهر قزوین در سال 1397 بودند که 160 مادر (شامل 87 نفر دارای کودک بدون نیازهای ویژه و 73 نفر دارای کودک با نیازهای ویژه) به روش نمونه­گیری در دسترس و داوطلبانه برای شرکت در پژوهش به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس ذهن‌آگاهی بین­فردی در والدگری (دانکن، 2007)، مقیاس شایستگی والدینی (جانستون و ماش، 1989) و مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک­شده  (زیمت، داهلم، زیمت و فارلی، 1988)  بود.
یافته­ ها:  نتایج پژوهش نشان داد بین دو گروه از مادرانِ کودکان با و بدون نیازهای ویژه در ذهن­آگاهی والدینی (0/01p<) و شایستگی والدینی تفاوت معناداری وجود داشت (0/05p<)، اما در حمایت اجتماعی ادراک­شده بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/4p>).
نتیجه­ گیری: نتایج حاکی از پایین ‌بودن نمرات شایستگی والدینی و بالا بودن نمرات ذهن‌آگاهی والدینی در مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه در مقایسه با مادران دارای کودکان بدون نیازهای ویژه بود؛ بنابراین، می­توان دریافت که حضور کودک دارای نیاز ویژه موجب افزایش حضور در لحظه و ذهن­آگاهی بیش­تر و کاهش شایستگی والدینی در مادران دارای این نوع کودک می‌شود.  
واژه‌های کلیدی: ذهن­ آگاهی والدینی، شایستگی، حمایت اجتماعی، کودک دارای نیازهای ویژه
متن کامل [PDF 1559 kb]   (1496 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/2/14 | پذیرش: 1398/6/27 | انتشار: 1399/12/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi S F, Dabiri S. Interpersonal Mindfulness in Parenting, Parental Competence, and Perceived Social Support in the Mothers of Children with Special Needs. J Child Ment Health 2021; 7 (4) :95-111
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-813-fa.html

موسوی سیده فاطمه، دبیری سولماز. مقایسۀ ذهن‌آگاهی والدینی، شایستگی والدینی و حمایت اجتماعی ادراک‌­شده در مادرانِ دارای کودک با و بدون نیازهای ویژه. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (4) :95-111

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-813-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645