زمینه و هدف: امروزه اغلب پژوهشگران نقش کنشهای اجرایی در بروز ناتوانیهای یادگیری را تأیید میکنند. هدف این پژوهش مقایسه حافظه کاری و سازماندهی و برنامهریزی کودکان با و بدون ناتوانیهای یادگیری بود.
روش: طرح پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای بود. 120 دانش آموز مبتلا به ناتوانیهای یادگیری (30 نفر نارساخوان، 30 نفر با ناتوانی ریاضی، 30 نفر با ناتوانی بیان نوشتاری، و 30 نفر عادی) به روش در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان آزمون های هوش ریون (1938)، خواندن و نارساخوانی نما (کرمینوری و مرادی، 1384)، ریاضیات کیمت (کرنولی و همکاران، 1976)، آزمون تشخیص نارسانویسی پژوهشگرساخته، برج هانوی (شالیس، 1982)، و فراخنای عددی (وکسلر، 1939) را پاسخ دادند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که حافظه کاری و سازماندهی و برنامه ریزی کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری (نارساخوانی، ناتوانی ریاضی، نارسانویسی) به طور معناداری ضعیفتر از کودکان عادی است (05/0 > P).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت مربیان کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری، تمرین هایی را برای تقویت حافظه کاری و سازماندهی و برنامه ریزی این افراد در نظر بگیرند تا در عملکرد تحصیلی آنها بهبودی حاصل گردد.
Khanjani Z, Hashemi T, Jangi S, Bayat A. Comparing Working Memory and Organization and Programming Ability in Children with and without Learning Disabilities. J Child Ment Health 2016; 2 (4) :89-102 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-85-fa.html
خانجانی زینب، هاشمی تورج، جنگی شهلا، بیات احمد. مقایسه حافظه کاری و توانایی سازمان دهی و برنامه ریزی در کودکان با و بدون ناتوانیهای یادگیری . فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (4) :89-102