[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 283-264 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی برنامه توانبخشی شناختی سرور مبتنی بر رایانه و بررسی تأثیر آن بر کارآمدی هجی کردن و پردازش دیداری – واج شناختی دانش آموزان نارساخوان – نادرست‌نویس
مهشاد معتقدی فرد* 1، فرشته باعزت2 ، وحید نجاتی3 ، حبیب الله نادری2
1- دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3- گروه روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (1825 مشاهده)
زمینه و هدف: ضعف دانش ­آموزان نارساخوان­ نادرست­ نویس در رمزگردانی، ذخیره و بازیابی نظام آوایی و نوشتاری سبب می­شود تدوین و اجرای برنامه­ های مداخله­ ای سودمند در زمینه اختلال­های یادگیری خاص اهمیت دو چندانی یابد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر طراحی برنامه توانبخشی شناختی سرور مبتنی بر رایانه و بررسی اثر آن بر کارآمدی هجی کردن و پردازش دیداری واج­ شناختی دانش­ آموزان نارساخوان نادرست­نویس بود.
روش: پژوهش از نوع شبه ­تجربی با طرح پیش ­آزمون - پس­ آزمون و دوره پیگیری سه ماهه با گروه گواه بود. جامعه­ آماری را تمام دانش­ آموزان پسر کلاس سوم ابتدایی با اختلال نارساخوانی نادرست­نویسی مراجعه کننده به مراکز اختلال­ های یادگیری شهرستان کاشان در سال تحصیلی 98-97 تشکیل داد. برای انتخاب نمونه 20 دانش­آموز نارساخوان نادرست­نویس بر اساس آزمون­ های تشخیصی (فهرست تشخیصی نشانگان نارساخوانی ساختاریافته بر اساس ملاک ­های پنجمین ویرایش کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلال­ های روانی، آزمون هوشی وکسلر کودکان و مقیاس درجه ­بندی کانرز) به روش نمونه ­گیری هدفمند انتخب شده و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و گواه جایدهی شدند (هر گروه 10 نفر). پس از اجرای پیش­آزمون­های اختلال بیان نوشتاری - مؤلفه دیکته (باعزت، 1389) و پردازش دیداری-و اج­شناختی (حسینی، مرادی، کرمی نوری، حسنی و پرهون، 1395)، گروه آزمایشی تحت مداخله برنامه توانبخشی شناختی سرور مبتنی بر رایانه قرار گرفتند و گروه گواه مداخله ­ای دریافت نکردند. بلافاصله پس از اتمام مداخله، پس­ آزمون­های مذکور بر روی گروه­ها به صورت همزمان اجرا شد. همچنین آزمون­ های پیگیری نیز پس از گذشت سه ماه بر روی گروه­ها اجرا شد. داده ­های آماری با روش تحلیل واریانس چندمتغیره اندازه­گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  
یافته ­ها: نتایج نشان داد 20 جلسه توانبخشی شناختی تکلیف درست­ نویسی و تکلیف رنگ در برنامه­ نرم­افزاری سرور موجبات کاهش خطاهای هجی کردن و بهبود پردازش دیداری واج ­شناختی گروه آزمایش در مراحل پس آزمون و پیگیری را فراهم کرد (0/01p<).
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­ های پژوهش حاضر می­ توان چنین نتیجه گرفت که استفاده از تمرینات تکلیف درست­نویسی و تکلیف رنگ در برنامه توانبخشی شناختی سرور مبتنی بر رایانه بر هجی کردن و پردازش دیداری واج­ شناختی دانش ­آموزان نارساخوان نادرست ­نویس، اثربخش است. در نتیجه می­توان آن را به عنوان یک روش توانبخشی سودمند به متخصصان و درمانگران حوزه اختلال­ های یادگیری خاص پیشنهاد داد.
واژه‌های کلیدی: کارآمدی هجی کردن، پردازش دیداری – واج شناختی، نارساخوان – نادرست نویس، برنامه توانبخشی شناختی سرور مبتنی بر رایانه
متن کامل [PDF 1376 kb]   (695 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/5 | پذیرش: 1399/6/25 | انتشار: 1399/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motaghedifard M, Baezzat F, Nejati V, Naderi H. Designing COROOR Computer-Based Cognitive Rehabilitation Program and Investigating its Effect on Spelling Efficacy and Visual-Phonological Processing in Students with Dyslexia – Dysorthographia. J Child Ment Health 2021; 7 (4) :264-283
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-850-fa.html

معتقدی فرد مهشاد، باعزت فرشته، نجاتی وحید، نادری حبیب الله. طراحی برنامه توانبخشی شناختی سرور مبتنی بر رایانه و بررسی تأثیر آن بر کارآمدی هجی کردن و پردازش دیداری – واج شناختی دانش آموزان نارساخوان – نادرست‌نویس. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (4) :264-283

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-850-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645