[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 60-43 برگشت به فهرست نسخه ها
برنامه توسعه حرفه ای آموزش معلمان بر اساس تمرینات مبتنی بر شواهد برای دانش آموزان با اختلال طیف اوتیسم : مطالعه مروری نظام مند
غلامعلی افروز1 ، عباسعلی تقی پور جوان* 2، سعید حسن زاده3 ، مسعود غلامعلی لواسانی4
1- گروه روان شناسی کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
3- گروه روان شناسی کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه تهران، ایران
4- گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روان شناسی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده:   (3420 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال طیف اوتیسم با مشکلات مشخص در تعامل و ارتباطات اجتماعی، توانایی تفکر، رفتار انعطاف­ پذیر و ادراک و مدیریت محرک ­های حسی شناسایی می­شود. با افزایش شیوع این اختلال، حضور دانش ­آموزان با اختلال طیف اوتیسم در مدارس آموزش عمومی رو به افزایش است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه مروری نظام­مند برنامه توسعه حرفه­ ای آموزش معلمان بر اساس تمرینات مبتنی بر شواهد برای دانش ­آموزان با اختلال طیف اوتیسم است.
روش: از طریق مطالعه مروری نظام ­مند و جستجوی کلمات کلیدی تخصصی در پایگاه های اطلاعاتی،Elsevier ،Scopus, Google Scholar ،ProQuest ، Springer ،PubMed بین سال­های 2000 تا 2018، یافته ­ها و اطلاعات مورد نظر جهت دستیابی به هدف پژوهش، جمع­ آوری شد. در مرحله بعد تمامی مقالات منتخب، توسط سه نفر از نویسندگان پژوهش، در نرم­ افزار  EndNote بررسی و مقالات تکراری حذف شد. 217 مقاله منتشر شده، با درنظر گرفتن معیارهای ورود و ارزیابی کیفیت با استفاده از ابزار سنجش خطر سوگیری شاخص کوکران بررسی شدند. سپس بر اساس ارزیابی کیفی نهایی، 14 مقاله به زبان انگلیسی انتخاب و در راستای پاسخگویی به سوالات پژوهش مورد وارسی قرار گرفتند.
یافته ­ها: در بین پژوهش­ ها، آموزش در حوزه رفتاری با 9 مطالعه (45 درصد)، حوزه ارتباطی با 7 مطالعه (35 درصد)، حوزه اجتماعی 3 مطالعه (15درصد)، حوزه تحصیلی 1 مطالعه (5 درصد)، و حوزه انتقال و بازی بدون مطالعه، از بیشترین تا کمترین پژوهش را به خود اختصاص داده­اند. همچنین، 25 درصد مطالعات، راهبردهای موجود در مداخلات رفتاری و راهبردهای حمایتی رفتاری مثبت، 15 درصد راهبردهای مداخلات طبیعی و آموزش آزمایشی مجزا، و 10 درصد راهبردهای پاسخ ­محور و سایر راهبردها را به کاربسته­اند.
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاد می­شود برنامه­ های توسعه حرفه­ای برای آموزش معلمان دارای دانش ­آموز با اختلال طیف اوتیسم در ایران، بیشتر بر اساس مداخلات رفتاری و راهبردهای حمایتی رفتاری مثبت باشد و برنامه ­ها به صورت آموزش فردی و ترکیبی ارائه شوند.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: توسعه حرفه ای، تمرینات مبتنی بر شواهد، اختلال طیف اوتیسم، مروری نظام مند
متن کامل [PDF 1375 kb]   (952 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/13 | پذیرش: 1398/6/28 | انتشار: 1400/3/8
فهرست منابع
1. Hamadneh S, Alazzam M, Kassab M, Barahmeh S. Evaluation of intervention programs for children with autism. Int J Contemp Pediatrics. 2019; 7(4): 9341-7. [Link]
2. Ary SL. Parents' perception of a school-based inclusion program for their children with autism. [Doctoral's thesis]. [Minnesota, USA]: College of Education, Walden University; 2017, pp: 38-39.[Link]
3. Centers for Disease Control [CDC]. Autism disorder: Data and statistics.2016. Retrieved from http://www .cdc.gov/ncbddd/autism/data.html. [Link]
4. Samadi SA, Mahmoodizadeh A, McConkey R. A national study of the prevalence of autism among five-year-old children in Iran. Autism. 2012; 16(1): 5-14. [Link] [DOI:10.1177/1362361311407091]
5. Bradley RJ. "Why single me out"? Peer mentoring, autism and inclusion in mainstream schools. [Doctoral's thesis]. [Birmingham, UK]: School of Education, University of Birmingham: 2017, pp: 18-19. [Link]
6. Sigmon M, Tackett M, Azano A. Using children's picture books about autism as resources in inclusive classrooms. Read Teach. 2016; 70(1): 111-117. [Link] [DOI:10.1002/trtr.1473]
7. Majoko T. Inclusion of children with autism spectrum disorders: Listening and hearing to voices from the grassroots. Rev J Autism Dev Disord. 2016; 46(4): 1429-1440.[Link] [DOI:10.1007/s10803-015-2685-1]
8. Humphrey N. Including pupils with autistic spectrum disorders in mainstream schools. Support for learning, 2008; 23(1), 41-47. [Link] [DOI:10.1111/j.1467-9604.2007.00367.x]
9. Brock M, Huber H, Carter E, Juarez P, Warren Z. Statewide assessment of professional development needs related to educating students with autism spectrum disorder. 2014; 29(2): 67-79. [Link] [DOI:10.1177/1088357614522290]
10. Barnhill G, Sumutka B, Polloway E, Lee E. Personnel preparation practices in ASD: A follow-up analysis of contemporary practices. Focus Autism Other Dev Disabl.2014; 29(1): 39-49. [Link] [DOI:10.1177/1088357612475294]
11. Barnhill P, Polloway E, Sumutka B. A survey of personnel preparation practices in autism spectrum disorders. Focus Autism Other Dev Disabl. 2011; 26(2): 75-86. [Link] [DOI:10.1177/1088357610378292]
12. Guldberg K, Parsons S, MacLeod A, Jones G, Prunty A, Balfe T. Implications for practice from 'International review of the evidence on best practice in educational provision for children on the autism spectrum'. Eur J Spec Needs Educ.2011; 26(1): 65-70. [Link] [DOI:10.1080/08856257.2011.543534]
13. Taylor J, Seltzer M. Employment and post-secondary educational activities for young adults with autism spectrum disorders during the transition to adulthood. Rev J Autism Dev Disord. 2011; 41(5): 566-574. [Link] [DOI:10.1007/s10803-010-1070-3]
14. Cook B, Cook, S. Unraveling evidence-based practices in special education. J Spec Educ. 2013; 47(2): 71-82. [Link] [DOI:10.1177/0022466911420877]
15. Hill D, Hill S. Autism Spectrum Disorder, Individuals with Disabilities Education Act, and Case Law: Who Really Wins? Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth.2012; 56(3): 157-164. [Link] [DOI:10.1080/1045988X.2011.633282]
16. Zirkel P. Autism litigation under the IDEA: A new meaning of "disproportionality?" J Spec Educ.2011; 24: 92-103.[Link]
17. Alexander J, Ayres K, Smith K. A. Training teachers in evidence-based practice for individuals with autism spectrum disorder: A review of the literature. Teach Educ Spec Educ.2015; 38(1): 13-27. [Link] [DOI:10.1177/0888406414544551]
18. Brock M, Carter E. Effects of a professional development package to prepare special education paraprofessionals to implement evidence-based practice. J Spec Educ.2015; 49(1): 39-51. [Link] [DOI:10.1177/0022466913501882]
19. Buysse V, Rous B, Winton P. What Do We Mean by Professional Development in the Early Childhood Field? National Professional Development Center on Inclusion.‌2008; 11: 3-4. [Link] [DOI:10.1177/0271121408328173]
20. Shyman E. Toward a globally sensitive definition of inclusive education based in social justice. Intl J Disabil Dev Educ.2015; 62(4): 351-362. [Link] [DOI:10.1080/1034912X.2015.1025715]
21. Cook B, Shepherd, Cook, Cook, L. Facilitating the effective implementation of evidence-based practices through teacher-parent collaboration. Teach Excep Child.2012; 44(3): 22-30. [Link] [DOI:10.1177/004005991204400303]
22. Simpson R, McKee M, Teeter D, Beytien A. Evidence-based methods for children and youth with autism spectrum disorders: Stakeholder issues and perspectives. Exceptionality.2007; 15(4): 203-217. [Link] [DOI:10.1080/09362830701655717]
23. Cook B, Odom S. Evidence-based practices and implementation science in special education. Exceptional children.2013; 79(2): 135-144. [Link] [DOI:10.1177/0014402913079002021]
24. Paynter JM, Ferguson S, Fordyce K, Joosten A, Paku S, Stephens M, Keen D. Utilisation of evidence-based practices by ASD early intervention service providers. Autism, 2017; 21: 167-180. [Link] [DOI:10.1177/1362361316633032]
25. Webster A, Cumming J, Rowland S. Empowering Parents of Children with Autism Spectrum Disorder. Springer Singapore; 2017; 27-52. [Link] [DOI:10.1007/978-981-10-2084-1_3]
26. Klebanoff S. School Psychologists' and Counselors' Perspectives on Evidence-Based Practices for Children with Autism Spectrum Disorders [Doctoral's thesis]. [California, USA]: Philosophy in Education, University of California: 2018, pp: 34. [Link]
27. Sam AM, Cox AW, Savage MN, Waters V, OdomSL. Disseminating Information on Evidence-Based Practices for Children and Youth with Autism Spectrum Disorder: AFIRM. J Autism Dev Disord. 2019; 24(2): 1-10. [Link]
28. Odom S, Boyd B, Hall L, Hume K. Evaluation of comprehensive treatment models for individuals with autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord. 2010; 40(4): 425-436. [Link] [DOI:10.1007/s10803-009-0825-1]
29. Scheuermann B, Webber J, Boutot E, Goodwin M. Problems with personnel preparation in autism spectrum disorders. Focus Autism Other Dev Disabl. 2003; 18(3): 197-206. [Link] [DOI:10.1177/10883576030180030801]
30. Lang R, O'Reilly M, Sigafoos J, Machalicek W, Rispoli M, Shogren K, Hopkins S. Review of teacher involvement in the applied intervention research for children with autism spectrum disorders. Educ Train Autism Dev Disabil. 2010; 45(2): 268-283. [Link]
31. Machalicek W, O'Reilly M, Beretvas N, Sigafoos J, Lancioni G, Sorrells A, Rispoli M. A review of school-based instructional interventions for students with autism spectrum disorders. Res Autism Spectr Disord.2008; 2(3): 395-416. [Link] [DOI:10.1016/j.rasd.2007.07.001]
32. Suhrheinrich J. Training teachers to use pivotal response training with children with autism: Coaching as a critical component. Teach Educ Spec Educ. 2011; 34(4): 339-349. [Link] [DOI:10.1177/0888406411406553]
33. Bethune K, Wood C. Effects of coaching on teachers' use of function-based interventions for students with severe disabilities. Teach Educ Spec Educ.2013; 36(2): 97-114. [Link] [DOI:10.1177/0888406413478637]
34. Morrier M, Hess K, Heflin L. Teacher training for implementation of teaching strategies for students with autism spectrum disorders. Teach Educ Spec Educ. 2011; 34(2): 119-132. [Link] [DOI:10.1177/0888406410376660]
35. Simonsen B, Myers D, DeLuca C. Teaching teachers to use prompts, opportunities to respond, and specific praise. Teach Educ Spec Educ.2010; 33(4): 300-318. [Link] [DOI:10.1177/0888406409359905]
36. Yoon K, Duncan T, Lee S, Scarloss B, Shapley K. Reviewing the evidence on how teacher professional development affects student achievement. Issues & Answers. Regional Educational Laboratory Southwest. 2007; 033, pp: 12-14. [Link]
37. Pelletier K, McNamara B, Braga‐Kenyon P, Ahearn W. Effect of video self‐monitoring on procedural integrity. Behavioral Interventions.2010; 25(4): 261-274. [Link] [DOI:10.1002/bin.316]
38. Odom, S. The tie that binds: Evidence-based practice, implementation science, and outcomes for children. Topics Early Child Spec Educ.2009; 29(1): 53-61. [Link] [DOI:10.1177/0271121408329171]
39. Stahmer A, Collings N, Palinkas L. Early intervention practices for children with autism: Descriptions from community providers. Focus Autism Other Dev -Disabl.2005; 20(2):66-79. [Link] [DOI:10.1177/10883576050200020301]
40. Hess K, Morrier, Heflin L, Ivey M. Autism treatment survey: Services received by children with autism spectrum disorders in public school classrooms. J Autism Dev Disord. 2008; 38(5): 961-971. [Link] [DOI:10.1007/s10803-007-0470-5]
41. Ledford J, Zimmerman K, Harbin E, Ward S. Improving the use of evidence-based instructional practices for paraprofessionals. Focus Autism Other Dev Disabl. 2018; 33(4): 206-216. [Link] [DOI:10.1177/1088357617699178]
42. Artman-Meeker K, Fettig A, Barton E, Penney A, Zeng S. Applying an evidence-based framework to the early childhood coaching literature. Topics Early Child Spec Educ. 2015; 35(3): 183-196. [Link] [DOI:10.1177/0271121415595550]
43. Casey A, McWilliam R. The characteristics and effectiveness of feedback interventions applied in early childhood settings. Topics Early Child Spec Educ. 2011; 31(2): 68-77. [Link] [DOI:10.1177/0271121410368141]
44. Bitsika V, Warren A, Sharpley C. An Evaluation of a Professional Development Programme in Functional Behavior Assessment for Educators in Australia. Int J Spec Educ.2017; 32(2): 630-641. [Link]
45. Higgins J, Green S. Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions Version 5.3. The Cochrane Collaboration Website.2017. [Link]
46. Keen D, Sigafoos J, Woodyatt G. Replacing prelinguistic behaviors with functional communication. J Autism Child Schizophr. 2001; 31(4): 385-398.‌ [Link] [DOI:10.1023/A:1010612618969]
47. Lerman, D. C., Vorndran, C. M., Addison, L., & Kuhn, S. C. (2004). Preparing teachers in evidence-based practices for young children with autism. School Psych Rev, 33(4), 510-526. [Link] [DOI:10.1080/02796015.2004.12086265]
48. Sarokoff R, Sturmey P. The effects of behavioral skills training on staff implementation of discrete-trial teaching. J Appl Behav Anal. 2004; 37(4): 535-538. [Link] [DOI:10.1901/jaba.2004.37-535]
49. Ryan C, Hemmes N, Sturmey P, Jacobs J, Grommet E. Effects of a brief staff training procedure on instructors' use of incidental teaching and students' frequency of initiation toward instructors. Res Autism Spectr Disord. 2008; 2(1): 28-45. [Link] [DOI:10.1016/j.rasd.2007.02.002]
50. Leblanc L, Richardson W, Burns K. Autism spectrum disorder and the inclusive classroom effective training to enhance knowledge of ASD and evidence-based practices. Teach Educ Spec Educ. 2009; 32 (2): 166-179. [Link] [DOI:10.1177/0888406409334279]
51. Browder D, Jimenez B, Mims P, Knight V, Spooner F, Lee A, Flowers C. The effects of a "tell-show-try-apply" professional development package on teachers of students with severe developmental disabilities. Teach Educ Spec Educ. 2012; 35(3): 212-227.‌ [Link] [DOI:10.1177/0888406411432650]
52. Garland K, Vasquez E, Pearl C. Efficacy of individualized clinical coaching in a virtual reality classroom for increasing teachers' fidelity of implementation of discrete trial teaching. Educ Train Autism Dev Disabil. 2012; 47(4): 502-515.‌[Link]
53. Stahmer A, Rieth S, Lee E, Reisinger E, Mandell D, Connell J. Training teachers to use evidence‐based practices for autism: Examining procedural implementation fidelity. Psychology in the Schools. 2015; 52(2): 181-195. ‌[Link] [DOI:10.1002/pits.21815]
54. Bethune K. Effects of Coaching on Teachers' Implementation of Tier 1 School-Wide Positive Behavioral Interventions and Support Strategies. Journal of Positive Behavior Interventions. 2017; 19(3):131-142.‌ [Link] [DOI:10.1177/1098300716680095]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afrooz G, Abbas Ali Taghipour Javan A A T J, Hasanzade S, Gholamali Lavasani M. The Professional Development Program for Teaching Teachers Based on Evidence-Based Practices for Students with Autism Spectrum Disorders: A Systematic Review Study. J Child Ment Health 2021; 8 (1) : 4
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-855-fa.html

افروز غلامعلی، تقی پور جوان عباسعلی، حسن زاده سعید، غلامعلی لواسانی مسعود. برنامه توسعه حرفه ای آموزش معلمان بر اساس تمرینات مبتنی بر شواهد برای دانش آموزان با اختلال طیف اوتیسم : مطالعه مروری نظام مند. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (1) :43-60

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-855-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660