:: دوره 2، شماره 4 - ( دوره دوم شماره چهارم زمستان 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 112-103 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی هنردرمانی گروهی و بازی درمانی عروسکی بر مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال فزون کنشی / نارسایی توجه
بیتا شلانی*1 ، پگاه آزادی منش
چکیده:   (576 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال فزون­ کنشی/ نارسایی­ توجه رایج ­ترین اختلال عصب­ تحولی در کودکی است که سبب ایجاد مشکلات در توانایی­ های اجتماعی، تحصیلی، و زندگی خانوادگی فرد می­ شود. هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر هنردرمانی گروهی و بازی­ درمانی عروسکی در ارتقای مهارت­ های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال فزون کنشی/نارسایی ­توجه بود.

روش: پژوهش حاضر نیمه­آ زمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با دو گروه آزمایش بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان پایه­ دوم تا ششم مدارس کرمانشاه بود که از این میان 24 نفر به روش تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی جای دهی شدند. پرسش­نامه­ مهارت­ های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) جهت بررسی مهارت­ های اجتماعی کودکان مورد استفاده قرار گرفت. پس از اجرای پیش ­آزمون، یک گروه آزمایش 9 جلسه­ 45 تا 60 دقیقه­ ای هنردرمانی گروهی و گروه آزمایشی دوم 10 جلسه­ 45 دقیقه­ ای بازی­ درمانی عروسکی را دریافت کردند. پس از مداخله مهارت­ های اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفته و داده­ ها با استفاده از روش تحلیل­ کوواریانس تحلیل شدند.

یافته ­ها: نتایج نشان داد هر دو گروه آزمایش افزایش معنی­ داری در میزان مهارت­ های اجتماعی و خرده­ مقیاس­ های آن داشته و این افزایش در گروه هنردرمانی بیشتر از گروه بازی ­درمانی بود (0/001).

نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش می­ توان گفت که هنردرمانی و بازی­ درمانی می ­توانند به عنوان یک شیوه درمانی در آموزش مهارت­ های اجتماعی این کودکان به کار برده شوند.

واژه‌های کلیدی: فزون کنشی/ نارسایی توجه، هنردرمانی گروهی، بازی درمانی عروسکی، مهارت های اجتماعی
متن کامل [PDF 606 kb]   (237 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/5/14 | پذیرش: 1394/8/23 | انتشار: 1394/12/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( دوره دوم شماره چهارم زمستان 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها