[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 84-74 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش به روش یادگیری مشارکتی درانگیزه تحصیلی و مهار هیجان در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون‌کنشی
فریده شریفی شایان1 ، غلامحسین انتصارفومنی* 1، مسعود حجازی1
1- گروه روان شناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاداسلامی، زنجان
چکیده:   (4766 مشاهده)
زمینه و هدف: نارسایی توجه/ فزون‌کنشی، اختلال شایع دوران کودکی است و یافتن درمان مؤثری که از شدت و عمق نشانه‌های آن بکاهد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ایـن اخـتلال یکـی از متداول­ترین مشکلات دوران کودکی است که میزان مراجعه به مراکز درمـانی بـه علـت آن، ازتمامی اختلال‌های دیگر بیشتر است هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش به روش یادگیری مشارکتی در انگیزه تحصیلی و مهار هیجان در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی بود.
روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه‌آزمایشی، از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گـروه گواه  بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل دانش‌آموزان پسر مقطع ششم  ابتدایی با اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 98-97 بود. نمونه‌ای به حجم 30 نفر از جامعه مذکور  به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفری (یک گروه آزمایش و یک گروه گواه) جایدهی شدند. پرسشنامه های انگیزه تحصیلی هارتر (1981) و تنظیم هیجان گراس و جان (2003) به عنوان پیش‌آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت ده جلسه تحت آموزش به روش یادگیری مشارکتی قرار گرفتند. در طی این مدت بر روی گروه گواه هیچ مداخله‌ای انجام نشد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیره در سطح معناداری (05/0=α) و با نرم‌افزار SPSS نسخه۲۰  استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش به روش یادگیری مشارکتی باعث افزایش انگیزه تحصیلی (12/25= F و 041/0P< ) و مهار هیجان (19/9= F و 0/03P<) در افراد گروه آزمایش در مرحله پس­آزمون شده است.
 نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان گفت که استفاده از یادگیری مشارکتی با تقویت حس همکاری و مفید بودن کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی، در افزایش انگیزه تحصیلی و مهار هیجان آنها مؤثر است؛ در نتیجه این روش می‌تواند به‌عنوان یک روش تکمیلی در کنار سایر روش­های مداخله این کودکان، به­کار گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: یادگیری مشارکتی، انگیزه تحصیلی، مهار هیجان، اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی
متن کامل [PDF 514 kb]   (1384 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/26 | پذیرش: 1398/8/13 | انتشار: 1398/12/13
فهرست منابع
1. Hall CL, Taylor JA, Newell K, Baldwin L, Sayal K, Hollis C. The challenges of implementing ADHD clinical guidelines and research best evidence in routine clinical care settings: Delphi survey and mixed-methods study. BJPsych Open. 2016; 2(1): 25-31. [Link] [DOI:10.1192/bjpo.bp.115.002386]
2. Ogdie MN, Macphie IL, Minassian SL, Yang M, Fisher SE, Francks C, et al. A genomewide scan for attention-deficit/hyperactivity disorder in an extended sample: suggestive linkage on 17p11. Am J Hum Genet. 2003; 72(5): 1268-1279. [Link] [DOI:10.1086/375139]
3. Wolraich ML, Wibbelsman CJ, Brown TE, Evans SW, Gotlieb EM, Knight JR, et al. Attention-deficit/hyperactivity disorder among adolescents: a review of the diagnosis, treatment, and clinical implications. Pediatrics. 2005; 115(6): 1734-1746. [Link] [DOI:10.1542/peds.2004-1959]
4. Mongia M, Hechtman L. Attention-deficit hyperactivity disorder across the lifespan: review of literature on cognitive behavior therapy. Curr Dev Disord Rep. 2016; 3(1): 7-14. [Link] [DOI:10.1007/s40474-016-0072-z]
5. Mulsow M, Corwin M, Schwebach A, Yuan S. Attention deficit hyperactivity disorder during childhood. In: Gullotta TP, Bloom M, editors. Encyclopedia of primary prevention and health promotion. Boston, MA: Springer US; 2014, pp: 565-572. [Link] [DOI:10.1007/978-1-4614-5999-6_126]
6. Bennett DS, Sullivan MW, Lewis M. Neglected children, shame-proneness, and depressive symptoms. Child Maltreat. 2010; 15(4): 305-314. [Link] [DOI:10.1177/1077559510379634]
7. Freilich R, Shechtman Z. The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic adjustment of children with learning disabilities. Arts Psychother. 2010; 37(2): 97-105. [Link] [DOI:10.1016/j.aip.2010.02.003]
8. Thompson RA. Emotional regulation and emotional development. Educ Psychol Rev. 1991; 3(4): 269-307. [Link] [DOI:10.1007/BF01319934]
9. Krieger FV, Pheula GF, Coelho R, Zeni T, Tramontina S, Zeni CP, et al. An open-label trial of risperidone in children and adolescents with severe mood dysregulation. J Child Adolesc Psychopharmacol. 2011; 21(3): 237-243. [Link] [DOI:10.1089/cap.2010.0123]
10. Stoddard J, Sharif-Askary B, Harkins EA, Frank HR, Brotman MA, Penton-Voak IS, et al. An open pilot study of training hostile interpretation bias to treat disruptive mood dysregulation disorder. J Child Adolesc Psychopharmacol. 2016; 26(1): 49-57. [Link] [DOI:10.1089/cap.2015.0100]
11. Hilt L, Hanson J, Pollak S. Emotion dysregulation. In: Levesque RJR, editor. Encyclopedia of adolescence, volume 3. Springer Science & Business Media; 2011, pp: 160-169. [Link] [DOI:10.1016/B978-0-12-373951-3.00112-5]
12. Spencer TJ, Faraone SV, Surman CB, Petty C, Clarke A, Batchelder H, et al. Toward defining deficient emotional self-regulation in children with attention-deficit/hyperactivity disorder using the child behavior checklist: a controlled study. Postgrad Med. 2011; 123(5): 50-59. [Link] [DOI:10.3810/pgm.2011.09.2459]
13. Ghasemzadeh S, Mohajerani M, Nooripour R, Afzali L. Effectiveness of neurofeedback on aggression and obsessive-compulsive symptoms among children with attention deficit- hyperactivity disorder. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018; 5(1): 3-14. [Persian]. [Link]
14. Fogel A. Infancy: infant, family, and society. 2nd edition. St Paul, MN, US: West Publishing Co; 1991. [Link]
15. Wilamowska ZA, Thompson-Hollands J, Fairholme CP, Ellard KK, Farchione TJ, Barlow DH. Conceptual background, development, and preliminary data from the unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders. Depress Anxiety. 2010; 27(10): 882-890. [Link] [DOI:10.1002/da.20735]
16. Kent KM, Pelham WE, Molina BSG, Sibley MH, Waschbusch DA, Yu J, et al. The academic experience of male high school students with ADHD. J Abnorm Child Psychol. 2011; 39(3): 451-462. [Link] [DOI:10.1007/s10802-010-9472-4]
17. Barkley RA. Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychol Bull. 1997; 121(1): 65-94. [Link] [DOI:10.1037/0033-2909.121.1.65]
18. Bosman A. An investigation into the motivation to learn of further education training phase learners in a multicultural classroom [Master's Thesis]. [Pretoria, South Africa]: University of South Africa; 2012, pp: [Link]
19. Deci EL, Ryan RM. Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life's domains. Can Psychol. 2008; 49(1): 14-23. [Link] [DOI:10.1037/0708-5591.49.1.14]
20. Beh-Pajooh A, Parand A, Emami N, Seyyed Noori SZ. Comparison of academic achievement in elementary students with and without attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD). Quarterly Journal of Child Mental Health. 2016; 3(2): 31-39. [Persian]. [Link]
21. Hänze M, Berger R. Cooperative learning, motivational effects, and student characteristics: An experimental study comparing cooperative learning and direct instruction in 12th grade physics classes. Learn Instr. 2007; 17(1): 29-41. [Link] [DOI:10.1016/j.learninstruc.2006.11.004]
22. Garshasbi A, Fathi Vajargah K, Arefi M. The impact of a cooperative learning model on students' self-motivation and academic performance in high school. MOJEM: Malaysian Online Journal of Educational Management. 2017; 4(3): 37-51. [Link] [DOI:10.22452/mojem.vol4no3.3]
23. Zakaria E, Solfitri T, Abidin ZZ, Daud Y. Effect of cooperative learning on secondary school students' mathematics achievement. Creat Educ. 2013; 4(2): 98-100. [Link] [DOI:10.4236/ce.2013.42014]
24. Oludipe D, Awokoy JO. Effect of cooperative learning teaching strategy on the reduction of students' anxiety for learning chemistry. Journal of Turkish Science Education. 2010; 7(1): 30-36. [Link]
25. Suwantarathip O, Wichadee S. The impacts of cooperative learning on anxiety and proficiency in an EFL class. J Coll Teach Learn. 2010; 7(11): 51-57. [Link] [DOI:10.19030/tlc.v7i11.252]
26. Raviv A, Cohen S, Aflalo E. How should students learn in the school science laboratory? The benefits of cooperative learning. Res Sci Educ. 2019; 49(2): 331-345. [Link] [DOI:10.1007/s11165-017-9618-2]
27. Capodieci A, Rivetti T, Cornoldi C. A cooperative learning classroom intervention for increasing peer's acceptance of children with ADHD. J Atten Disord. 2019; 23(3): 282-292. [Link] [DOI:10.1177/1087054716666952]
28. Tsay M, Brady M. A case study of cooperative learning and communication pedagogy: Does working in teams make a difference? Journal of the Scholarship of Teaching and Learning. 2010; 10(2): 78-89. [Link]
29. Wang M. Effects of cooperative learning on achievement motivation of female university students. Asian Soc Sci. 2012; 8(15): 108-114. [Link] [DOI:10.5539/ass.v8n15p108]
30. Yoshida H, Tani S, Uchida T, Masui J, Nakayama A. Effects of online cooperative learning on motivation in learning Korean as a foreign language. Int J Inf Educ Technol. 2014; 4(6): 473-477. [Link] [DOI:10.7763/IJIET.2014.V4.453]
31. Marashi H, Khatami H. Using cooperative learning to boost creativity and motivation in language learning. Journal of Language and Translation. 2017; 7(1): 43-58. [Link] [DOI:10.1080/09571736.2018.1476903]
32. Hagger MS, Koch S, Chatzisarantis NLD. The effect of causality orientations and positive competence-enhancing feedback on intrinsic motivation: A test of additive and interactive effects. Pers Individ Dif. 2015; 72: 107-111. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2014.08.012]
33. Shachar H, Fischer S. Cooperative learning and the achievement of motivation and perceptions of students in 11th grade chemistry classes. Learn Instr. 2004; 14(1): 69-87. [Link] [DOI:10.1016/j.learninstruc.2003.10.003]
34. Quinn P. Cooperative learning and student motivation. [Master's Thesis]. [New York, United States]: Department of Education and Human Development, The College at Brockport, State University of New York, 2006, pp: [Link]
35. Shahim S, Yousefi F, Shahaeian A. Standardization and psycbometric characteristics of the conners' teacher rating scale. Journal of Education and Psychology. 2007; 14(1-2): 1-26. [Persian]. [Link]
36. Harter S. A new self-report scale of intrinsic versus extrinsic orientation in the classroom: Motivational and informational components. Dev Psychol. 1981; 17(3): 300-312. [Link] [DOI:10.1037/0012-1649.17.3.300]
37. Zahiri Naw B, Rajabi S. The study of variables reducing academic motivation of "persian language and literature" students. Daneshvar Raftar. 2009; 16(36): 69-80. [Persian]. [Link]
38. Gross JJ, John OP. Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. J Pers Soc Psychol. 2003; 85(2): 348-362. [Link] [DOI:10.1037/0022-3514.85.2.348]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi Shayan F, Entesar Fouman G H I, Hejazi M. The Effectiveness of Collaborative Learning Method on Academic Motivation and Emotion Control in Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. J Child Ment Health 2020; 6 (4) :74-84
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-863-fa.html

شریفی شایان فریده، انتصارفومنی غلامحسین، حجازی مسعود. اثربخشی آموزش به روش یادگیری مشارکتی درانگیزه تحصیلی و مهار هیجان در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون‌کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (4) :74-84

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-863-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645