[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 95-80 برگشت به فهرست نسخه ها
ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی چک‌لیست تنظیم‌ هیجانی – نسخه والدین
مهدیه شفیعی تبار* 1، صغری اکبری چرمهینی1 ، مهدی مولایی یساولی2
1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، ایران
2- دانشکده روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (3045 مشاهده)
زمینه و هدف: تنظیم هیجانی نقش اساسی در رفتار سازش‌یافته کودکان دارد. اهمیت این مفهوم در روابط بین­فردی، کنار آمدن با موقعیت‌های مشکل‌ساز، و دستیابی به اهداف شخصی، ضرورت وجود ابزاری معتبر جهت سنجش آن را نشان می‌دهد. هدف این پژوهش بررسی ساختار عاملی و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی چک‌لیست تنظیم‌ هیجانی نسخه والدین در میان دانش‌آموزان سنین 6 تا 12 سال بود.
روش: این پژوهش از نظر روش‌شناسی، کاربردی و توصیفی- توسعه ­ای است. جامعه آماری شامل تمامی دانش­ آموزان دختر و پسر 6 تا 12 ساله  مدارس ابتدایی دولتی شهر اراک بود که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه آماری، تعداد 471 دانش­آموز به روش نمونه ­گیری خوشه­ ای انتخاب شده، و والدین آنها به چک‌لیست تنظیم‌ هیجانی (شیلدز و سیچتی، 1995) و نظام درجه‌بندی مهارت‌های اجتماعی (گرشام و الیوت،1990) پاسخ دادند. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از دو روی‌آورد کلاسیک و نظریه سؤال- پاسخ استفاده شد.
یافته­ ها: بر اساس نتایج بررسی روایی ابزار چک‌لیست تنظیم‌ هیجانی با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی (نظریه کلاسیک) و مدل‌های چندبعدی (نظریه سؤال پاسخ)، دو عامل بی‌ثباتی/ منفی‌گرایی و تنظیم‌ هیجانی، مورد تأیید قرار گرفت. اعتبار این چک‌لیست با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای دو عامل آن، 76/0 و 69/0 به دست آمد که مطلوب و قابل ‌پذیرش است. همچنین تابع ‌آگاهی چک‌لیست نشان داد که عامل بی‌ثباتی/ منفی‌گرایی در محدوده سطح صفت بین 2- تا 3، بیشترین آگاهی دهندگی، و عامل تنظیم‌ هیجانی بین 2 تا 3- ، آگاهی­ دهندگی بالا و خطای اندازه­ گیری پایینی داشت (0/01> p).
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر و اهمیت ارزیابی تنظیم‌ هیجانی به ‌ویژه در کودکان، می‌توان نتیجه گرفت که نسخه فارسی چک‌لیست تنظیم‌ هیجانی، ابزاری مناسب و معتبر برای ارزیابی این حیطه در کودکان 6 تا 12 سال است.
واژه‌های کلیدی: ساختار عاملی، ویژگی‌های روان‌سنجی، تنظیم‌ هیجانی
متن کامل [PDF 1389 kb]   (1741 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/23 | پذیرش: 1399/6/22 | انتشار: 1399/9/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafietabar M, Akbari Chermahini S, Molaei Yasavoli M. Factorial Structure and Psychometric Properties of the Emotion Regulation Checklist – Parent Form. J Child Ment Health 2020; 7 (3) :80-95
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-935-fa.html

شفیعی تبار مهدیه، اکبری چرمهینی صغری، مولایی یساولی مهدی. ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی چک‌لیست تنظیم‌ هیجانی – نسخه والدین. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :80-95

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-935-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645