:: دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 19-38 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش‌های تاب‌آوری و شفقت به خود بر سلامت عمومی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با علائم افسردگی
بابک نوروزی* 1، عذرا غفاری نوران2 ، عباس ابوالقاسمی3 ، توکل موسی زاده2
1- واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
3- گروه روان شناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (983 مشاهده)
مقدمه و هدف: افسردگی به عنوان اختلال روانی رایج می‌تواند فرایند تحصیلی و روان‌شناختی دانش‌آموزان را با آسیب ‌جدی مواجه کند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه‌ اثربخشی آموزش‌های تاب‌آوری و شفقت به خود بر سلامت عمومی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با علائم افسردگی بود.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان پارس‌آباد (استان اردبیل) در سال تحصیلی 97-96 (تعداد: 2028) بود. نمونه پژوهش شامل 60  نفر از دانش‌آموزان با علائم افسردگی از جامعه مذکور بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحلهای انتخاب شده و به طور تصادفی در سه گروه (هر گروه 20 دانش­آموز) جایدهی شدند. ابزارهای گردآوری دادههای این پژوهش شامل مقیاس خودسنجی افسردگی (برلسون، 1981)، پرسش‌نامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) و فرسودگی تحصیلی برسو، سالانووا و شاوفلی (2007) بود.تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در محیط نرم­افزار   SPSS-20ا نجام شد.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که هر دو وش آموزش‌های تاب‌آوری و شفت به خود تأثیر معناداری در بهبود مؤلفه‌های سلامت عمومی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با علائم افسردگی داشتند (05/0 P≤). همچنین بر اساس نتایج حاصل از آزمون تعقیبی، آموزش تاب‌آوری نسبت به آموزش شفقت به خود، اثربخشی بیشتری در کاهش خستگی تحصیلی داشته است (05/0 P≤).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که هر دو روش به کار گرفته شده در این مطالعه از کارایی لازم برای بهبود سلامت عمومی و فرسودگی تحصیلی دانش­آموزان برخوردارند. همچنین آموزش تاب‌آوری به دلیل افزایش انعطاف‌پذیری و خوش­بینی، درکاهش خستگی تحصیلی، مؤثرتر بوده است.
واژه‌های کلیدی: تاب‌آوری، شفقت به خود، سلامت عمومی، فرسودگی تحصیلی، افسردگی
متن کامل [PDF 1643 kb]   (769 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/13 | پذیرش: 1399/11/2 | انتشار: 1399/12/19



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( دوره هفتم شماره چهارم زمستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها