1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 2- گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 3- گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (2682 مشاهده)
زمینه و هدف:مشارکت تحصیلی دانش آموزان میتواند تحت تأثیر عوامل متعددی مانند نیازهای اساسی روانشناختی و فرهنگ مدرسه قرار گیرد؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش واسطهای نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت تحصیلی دانش آموزان بود. روش:پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر قائن در سال تحصیلی 1398- 1397 بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، تعداد 380 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها در این مطالعه از پرسشنامه فرهنگ مدرسه الساندرو و ساد (1997)، سیاهه مشارکت تحصیلی سالملا-آرو و اوپادایایا (۲۰۱۲) و مقیاس نیازهای اساسی روانشناختی لاگواردیا همکاران (۲۰۰۰) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری با نرمافزار Spss نسخه 24 و Amos نسخه 24 در سطح معنیداری 05/0=α استفاده شد. یافته ها:طبق نتایج، فرهنگ مدرسه اثر مستقیم و معنیداری بر نیازهای اساسی روانشناختی (0/803=β، 0/01>P) و مشارکت تحصیلی (40/477=β، 0/01>P) دارد. همچنین نیازهای اساسی روانشناختی نیز اثر مستقیم و معنیداری بر مشارکت تحصیلی (0/292=β، 0/01>P) دارد. بر این اساس نتیجه گرفته میشود که فرهنگ مدرسه از طریق متغیر میانجی نیازهای اساسی روانشناختی، اثر غیرمستقیم بر مشارکت تحصیلی دانشآموزان دارد (0/234=β، 0/01>P) . نتیجه گیری:بر اساس نتایج بهدستآمده در این مطالعه میتوان گفت نیازهای اساسی روانشناختی و فرهنگ مدرسه موجب افزایش مشارکت تحصیلی میشوند. همچنین نیازهای اساسی روانشناختی بر رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت تحصیلی، میافزاید.