:: دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 92-81 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسطه‌ای نیازهای اساسی روان‌شناختی در رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت تحصیلی دانش‌ آموزان
امید میرزایی فندخت1 ، فریبرز درتاج* 2، اسماعیل سعدی پور2 ، صغری ابراهیمی قوام2 ، علی دلاور3
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (2682 مشاهده)
زمینه و هدف: مشارکت تحصیلی دانش­ آموزان می‌تواند تحت تأثیر عوامل متعددی مانند نیازهای اساسی روان‌شناختی و فرهنگ مدرسه قرار گیرد؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش واسطه‌ای نیازهای اساسی روان‌شناختی در رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت تحصیلی دانش ­آموزان بود.
روش: پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‏ آموزان پسر دوره متوسطه شهر قائن در سال تحصیلی 1398- 1397 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، تعداد 380 نفر انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده­ ها در این مطالعه از پرسشنامه فرهنگ مدرسه الساندرو و ساد (1997)، سیاهه مشارکت تحصیلی سالملا-آرو و اوپادایایا (۲۰۱۲) و مقیاس نیازهای اساسی روان‌شناختی لاگواردیا همکاران (۲۰۰۰) استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری با نرم‌افزار Spss نسخه 24 و Amos نسخه 24 در سطح معنی‌داری 05/0=α استفاده شد.
یافته ­ها: طبق نتایج، فرهنگ مدرسه اثر مستقیم و معنی‌داری بر نیازهای اساسی روان‌شناختی (0/803=β، 0/01>P) و مشارکت تحصیلی (40/477=β، 0/01>P) دارد. همچنین نیازهای اساسی روان‌شناختی نیز اثر مستقیم و معنی‌داری بر مشارکت تحصیلی (0/292=β، 0/01>P) دارد. بر این اساس نتیجه گرفته می‌شود که فرهنگ مدرسه از طریق متغیر میانجی نیازهای اساسی روان‌شناختی، اثر غیرمستقیم بر مشارکت تحصیلی دانش‌آموزان دارد (0/234=β، 0/01>P) .
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده در این مطالعه می‌توان گفت نیازهای اساسی روان‌شناختی و فرهنگ مدرسه موجب افزایش مشارکت تحصیلی می‌شوند. همچنین نیازهای اساسی روان‌شناختی بر رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت تحصیلی، می‌افزاید.
واژه‌های کلیدی: مشارکت تحصیلی، فرهنگ مدرسه، نیازهای اساسی روان‌شناختی
متن کامل [PDF 762 kb]   (1466 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/9/28 | پذیرش: 1398/12/25 | انتشار: 1399/3/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( دوره هفتم شماره اول بهار 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها