[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 98-88 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه ابعاد شخصیت با سبک های دلبستگی و سبک های هویت در دانش آموزان با آسیب شنوایی
شهناز محمدی1 ، سیدعلی کاظمی رضایی* 2، حامد قاسمی ارگنه3 ، سیدولی کاظمی رضایی4 ، سیده عادله موسوی2
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران
2- دانشگاه خوارزمی، تهران
3- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
4- دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه
چکیده:   (4819 مشاهده)

زمینه و هدف: سبک­های دلبستگی و هویت به‌عنوان دو مؤلفه‌ بسیار مهم شخصیت و عوامل مرتبط با آن همواره مورد توجه پژوهشگران قرار داشته است؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد شخصیت با سبک‌های دلبستگی و سبک‌های هویت در دانش‌آموزان با آسیب شنوایی بود.

 روش: روش مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر ناشنوا (زیر 14 سال) بود که در موسسه آموزشی امام صادق در استان مازندران در سال تحصیلی 94 مشغول به تحصیل بودند که از بین آنها 62 نفر به‌صورت در دسترس به‌عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شده ­اند و به پرسشنامه‌های شخصیت (آیزنک، 1975)، سبک دلبستگی کولینز و رید (کولینز و رید،1990)، و سبک هویت (برزونسکی، 1989) پاسخ دادند.

یافته‌ها: نتایج آزمون همبستگی و رگرسیون نشان داد که فقط سبک دلبستگی اضطرابی با سبک‌های هویت سردرگم در دانش‌آموزان با آسیب شنوایی دارای همبستگی معنادار (412/0) است. سبک‌های دلبستگی اجتنابی و ایمن با سبک‌های هویت همبستگی معنا‌دار ندارند  (0/05 < p). همچنین نتایج پژوهش نشان داد که هیچ‌یک از ابعاد شخصیت قادر به پیش‌بینی سبک‌های دلبستگی و سبک‌های هویت دانش‌آموزان با آسیب شنوایی نیستند  (0/05 < p).

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر فقط با توجه به سبک دلبستگی و سبک هویت نمی‌توان ویژگی‌های روانی افراد با آسیب شنوایی مانند مشکوک بودن به اطرافیان را پیش‌بینی و برای رفع مشکلات ارتباطی‌شان برنامه‌های مطلوب در نظر گرفت.

واژه‌های کلیدی: شخصیت، سبک دلبستگی، سبک هویت، آسیب شنوایی
متن کامل [PDF 740 kb]   (1871 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/12 | پذیرش: 1395/8/22 | انتشار: 1396/4/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi S, Kazemi Rezaei S A, Gasemi Argene3 H, Kazemi Rezaie4 S V, Mousavi S A. The Relationship between Personality Dimensions with Attachment Styles and Identity Styles in Student with Hearing Impairment. J Child Ment Health 2017; 4 (1) :88-98
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-99-fa.html

محمدی شهناز، کاظمی رضایی سیدعلی، قاسمی ارگنه حامد، کاظمی رضایی سیدولی، موسوی سیده عادله. رابطه ابعاد شخصیت با سبک های دلبستگی و سبک های هویت در دانش آموزان با آسیب شنوایی . فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (1) :88-98

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-99-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645