1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران 2- دانشگاه خوارزمی، تهران 3- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان 4- دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه
چکیده: (4819 مشاهده)
زمینه و هدف: سبکهای دلبستگی و هویت بهعنوان دو مؤلفه بسیار مهم شخصیت و عوامل مرتبط با آن همواره مورد توجه پژوهشگران قرار داشته است؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد شخصیت با سبکهای دلبستگی و سبکهای هویت در دانشآموزان با آسیب شنوایی بود.
روش:روش مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر ناشنوا (زیر 14 سال) بود که در موسسه آموزشی امام صادق در استان مازندران در سال تحصیلی 94 مشغول به تحصیل بودند که از بین آنها 62 نفر بهصورت در دسترس بهعنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شده اند و به پرسشنامههای شخصیت (آیزنک، 1975)، سبک دلبستگی کولینز و رید (کولینز و رید،1990)، و سبک هویت (برزونسکی، 1989) پاسخ دادند.
یافتهها: نتایج آزمون همبستگی و رگرسیون نشان داد که فقط سبک دلبستگی اضطرابی با سبکهای هویت سردرگمدر دانشآموزان با آسیب شنوایی دارای همبستگی معنادار (412/0) است. سبکهای دلبستگی اجتنابی و ایمن با سبکهای هویت همبستگی معنادار ندارند (0/05 < p). همچنین نتایج پژوهش نشان داد که هیچیک از ابعاد شخصیت قادر به پیشبینی سبکهای دلبستگی و سبکهای هویت دانشآموزان با آسیب شنوایی نیستند (0/05 < p).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر فقطبا توجه به سبک دلبستگی و سبک هویت نمیتوان ویژگیهای روانی افراد با آسیب شنوایی مانند مشکوک بودن به اطرافیان را پیشبینی و برای رفع مشکلات ارتباطیشان برنامههای مطلوب در نظر گرفت.
Mohammadi S, Kazemi Rezaei S A, Gasemi Argene3 H, Kazemi Rezaie4 S V, Mousavi S A. The Relationship between Personality Dimensions with Attachment Styles and Identity Styles in Student with Hearing Impairment. J Child Ment Health 2017; 4 (1) :88-98 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-99-fa.html
محمدی شهناز، کاظمی رضایی سیدعلی، قاسمی ارگنه حامد، کاظمی رضایی سیدولی، موسوی سیده عادله. رابطه ابعاد شخصیت با سبک های دلبستگی و سبک های هویت در دانش آموزان با آسیب شنوایی
. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (1) :88-98