TY - JOUR JF - childmh JO - J Child Ment Health VL - 7 IS - 3 PY - 2020 Y1 - 2020/11/01 TI - The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Training in Decreasing the Punitive Behavior of Mothers of Students with Intellectual Disability TT - اثربخشی آموزش برنامه شناختی - رفتاری برکاهش رفتار تنبیهی مادران دانش ‌آموزان کم‌توان ذهنی N2 - زمینه و هدف: حضور یک کودک دارای ناتوانی یا بیماری، برای والدین و به خصوص مادران بسیار تنش­آور است، زیرا که آنها تنیدگی، احساس گناه، و خستگی بیشتری را در مقایسه با سایر والدین تجربه می‌کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه­ شناختی رفتاری برکاهش رفتار تنبیهی مادران دانش‌آموزان کم­توان ذهنی انجام شد. روش: این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه­ آماری این پژوهش شامل تمامی مادران دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی مقطع ابتدایی شهرستان شادگان در سال تحصیلی 1393 بود (90 مادر). 20 نفر از این جامعه آماری که دارای شرایط ورود به پژوهش بودند به روش نمونه­گیری تصادفی ساده، انتخاب و به‌ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه، جایدهی شدند. گروه آزمایش، در 12جلسه، آموزش برنامه­ شناختی رفتاری را دریافت کردند و شرکت­کنندگان گروه گواه هیچ ­گونه آموزشی دریافت نکردند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه 25 گویه­ای تنبیه ملک­پور (1376) و مصاحبه بالینی همراه با مشاهده استفاده شد. داده­ها از طریق آزمون آماری کوواریانس مورد تجزیه ­و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش برنامه­ شناختی- رفتاری برکاهش رفتار تنبیهی مادران دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی اثرگذار است؛ به طوری که مادران گروه آزمایش نسبت به مادران گروه گواه در مرحله پس­آزمون، به‌طور معنا­داری رفتار تنبیهی کمتری نشان دادند (001/0 , P=494/539F=). نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، آموزش برنامه­ شناختی- رفتاری به عنوان یک شیوه مورد تأیید برای کمک به مسائل و مشکلات روان­شناختی والدین و در جهت کاهش رفتار تنبیهی مادران دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی می­تواند مورد استفاده قرار گیرد. SP - 182 EP - 192 AU - Akbarifar, Hossein AU - Sharifi Daramadi, Parviz AU - Pezeshk, Shahla AD - Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran KW - Cognitive-Behavioral training KW - punitive behavior KW - mothers KW - students with intellectual disability UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-791-fa.html DO - 10.52547/jcmh.7.3.15 ER -