%0 Journal Article %A Moazez, Roghaye %A Tavasoli, Ali Reza %A Moazez, Roya %A Abniki, Elham %T Comparison of Executive Functions in Children with Epilepsy and Normal Children %J Quarterly Journal of Child Mental Health %V 1 %N 1 %U http://childmentalhealth.ir/article-1-29-fa.html %R %D 2015 %K Epilepsy, executive functioning, Wisconsin Card Sorting Test, %X زمینه و هدف: از آنجایی که صرع، یک اختلال عصب­ شناختی است، مطالعه اختلال­های شناختی در این مورد، در گستره عصب­ روان شناختی قرار می­گیرد. از این میان، می­توان به آسیب وارده به سطوح مغز در بیماران مبتلا به صرع و تأثیرهای مختلف آن در کنش­ های اجرایی، اشاره کرد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه کنش ­های اجرایی کودکان مبتلا به صرع و کودکان سالم انجام گرفته است. روش:در این پژوهش که از نوع علّی- مقایسه­ا ی است. 60 آزمودنی (30 نفر در گروه بیمار و 30 نفر در گروه سالم) به شیوه نمونه ­گیری در دسترس از بین بیماران مراجعه­ کننده به بیمارستان بوعلی شهرستان اردبیل در سال 92 به عنوان افراد مورد مطالعه انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده ­ها از آزمون دسته­ بندی کارت­ های ویسکانسین (گرانت و برگ، 1984) استفاده شد. تحلیل داده­ ها نیز با استفاده از آزمون تی مستقل انجام شد. یافته ­ها: نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که کودکان مبتلا به صرع، خطای درجاماندگی و مجموع خطاهای بیشتر و تعداد طبقه­ های کامل شده کمتری را نسبت به گروه سالم داشتند. همچنین این کودکان اصرار بیشتری در استفاده از یک ملاک در طبقه­ بندی کارت­ ها از خود نشان دادند. از میان عوامل مؤثر در کنش­ های اجرایی بیماران مبتلا به صرع، سن شروع تشنج و تعداد حمله ­ها در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به صرع با سن شروع زودتر و تعداد حمله ­های بیشتر در تکمیل کامل آزمون، ناموفق عمل می­کنند. همچنین خطای درجاماندگی در بین بیماران مبتلا به صرع عمومی، بیشتر از بیماران مبتلا به صرع کانونی به دست آمد. اما در مجموع خطاها تفاوت معناداری در این دو گروه مشاهده نشد. نتیجه ­گیری: نتایج این پژوهش نشان دهنده عملکرد ضعیف ­تر کودکان مبتلا به صرع در کنش ­های اجرایی در مقایسه با کودکان سالم است. تلویحات ضمنی نتیجه به دست آمده مورد بحث قرار گرفت. %> http://childmentalhealth.ir/article-1-29-fa.pdf %P 49-56 %& 49 %! %9 Research %L A-10-116-1 %+ University of Mohaghegh Ardabili, %G eng %@ 2423-3552 %[ 2015