%0 Journal Article %A Yaghooti, Fereshteh %A Hassanzadeh, Saied %A Gholamali Lavasani, Masoud %A Ghasemzadeh, Soghand %T Effect of Social Animation Program on Improving Parent-child Interaction in Children with Autism Spectrum Disorder %J Quarterly Journal of Child Mental Health %V 5 %N 4 %U http://childmentalhealth.ir/article-1-484-fa.html %R %D 2019 %K Autism spectrum disorder, social animation program, child-parent interaction, %X زمینه و هدف: والدین کودکان مبتلا به اوتیسم به طور معمول سطوح بالایی از اضطراب و افسردگی را تجربه می­ کنند و تعامل والد- کودک در آنها رو به وخامت است. پژوهش حاضر با هدف طراحی و ساخت برنامه پویانمایی اجتماعی برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم و بررسی تأثیر آن بر ارتقای تعامل والدین با این کودکان انجام شد. روش: روش پژوهش شبه­ آزمایشی و در چهارچوب طرح­ های پیش ­آزمون- پس­ آزمون بود. نمونه مورد مطالعه شامل 16 پسر از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در بازه سنی 5 تا 10 ساله شهر تهران در سال 1396 بودند که به صورت در دسترس انتخاب شده و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. سپس کودکان گروه آزمایش در 30 جلسه یک­ ساعته، برنامه پویانمایی اجتماعی را دریافت کردند. والدین در هر دو گروه، قبل و پس از مداخله به مقیاس والد- کودک پیانتا (1994) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ­ها در سطح استنباطی از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد بین دو گروه در تمام خرده­ مقیاس­ های آزمون (تعارض، نزدیکی، و وابستگی) تفاوت معنی­دار وجود دارد (0/001 > p). این یافته­ ها نشان ­دهنده افزایش میانگین­ خرده ­مقیاس­ های تعامل والد- کودک در گرو­ه آزمایشی، پس از مداخله است. نتیجه­ گیری: به­ طور کلی نتایج نشان داد برنامه پویانمایی اجتماعی باعث بهبود و ارتقای تعامل والد- کودک شده و می ­تواند با لذت بخش کردن فرایند آموزش و یادگیری، امکان استفاده از مهارت­ های آموخته شده را در زندگی واقعی فراهم آورد. %> http://childmentalhealth.ir/article-1-484-fa.pdf %P 194-205 %& 194 %! %9 Research %L A-10-125-5 %+ Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran %G eng %@ 2423-3552 %[ 2019