RT - Journal Article T1 - The Efficacy of Problem-Solving Assistant Training Software on Improvement of Problem-Solving Skills among Elementary School Students with Mathematics Disorder JF - childmh YR - 2015 JO - childmh VO - 2 IS - 1 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-33-fa.html SP - 59 EP - 69 K1 - problem-solving assistant software K1 - problem-solving K1 - mathematics disorder K1 - elementary school students AB - زمینه و هدف: بسیاری از دانش ­آموزان دارای مشکلات ریاضی در مهارت­ های حل مسئله ضعیف هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی نرم افزار آموزشی حل مسئله­ یار بر تقویت حل مسئله دانش ­آموزان با اختلال یادگیری ریاضی صورت گرفت. روش: طرح پژوهش شبه­ آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود. به منظور انجام این پژوهش، تعداد 30 دانش ­­آموز مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی، از میان جامعه آماری دانش ­آموزان دختر پایه­ های چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان قائمشهر پس از اجرای آزمون­ های تشخیصی هوشی وکسلر کودکان (شهیم، 1385) و آزمون تشخیصی ریاضی ایرانی کی­مت (محمد اسماعیل و هومن، 1381) به شیوه نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. سپس افراد نمونه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای دهی شدند. آزمودنی­های گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 45 دقیقه ­ای، تحت آموزش نرم ­افزار حل مسئله ­یار قرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچ مداخله­ ای را دریافت نکرد. داده­ های به دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس آمیخته از نوع اندازه ­گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات حل مسئله گروه آزمایشی به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل است (001/0 >(p. بنابراین بر مبنای این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که برنامه نرم­ افزار آموزشی حل مسئله­ یار موجب تقویت حل مسئله در دانش ­آموزان دچار اختلال یادگیری ریاضی می­شود. همچنین این روش آموزشی موجب پایداری آموخته ­ها (پس از گذشت 3 ماه) در این گروه از دانش ­آموزان شد. نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر می ­توان گفت استفاده از نرم ­افزارهای آموزشی کارآمد می ­تواند به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی مفید در درمان ناتوانی­ های یادگیری مورد استفاده قرار گیرد. تلویحات ضمنی نتیجه به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است­. LA eng UL http://childmentalhealth.ir/article-1-33-fa.html M3 ER -