%0 Journal Article %A Noroozi, Babak %A Ghaffari Nouran, Ozra %A Abolghasemi, Abbas %A Mousazadeh, Tavakkol %T Comparison of the Effectiveness of Resilience Training and Self-compassion Training on the General Health and Academic Burnout in Students with Depression Symptoms %J Quarterly Journal of Child Mental Health %V 7 %N 4 %U http://childmentalhealth.ir/article-1-959-fa.html %R 10.52547/jcmh.7.4.3 %D 2021 %K Resilience, self-compassion, general health, academic burnout, depression, %X مقدمه و هدف: افسردگی به عنوان اختلال روانی رایج می‌تواند فرایند تحصیلی و روان‌شناختی دانش‌آموزان را با آسیب ‌جدی مواجه کند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه‌ اثربخشی آموزش‌های تاب‌آوری و شفقت به خود بر سلامت عمومی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با علائم افسردگی بود. روش: این پژوهش از نوع مطالعات شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان پارس‌آباد (استان اردبیل) در سال تحصیلی 97-96 (تعداد: 2028) بود. نمونه پژوهش شامل 60 نفر از دانش‌آموزان با علائم افسردگی از جامعه مذکور بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب شده و به طور تصادفی در سه گروه (هر گروه 20 دانش­آموز) جایدهی شدند. ابزارهای گردآوری داده‌های این پژوهش شامل مقیاس خودسنجی افسردگی (برلسون، 1981)، پرسش‌نامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) و فرسودگی تحصیلی برسو، سالانووا و شاوفلی (2007) بود.تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در محیط نرم­افزار SPSS-20ا نجام شد. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که هر دو وش آموزش‌های تاب‌آوری و شفت به خود تأثیر معناداری در بهبود مؤلفه‌های سلامت عمومی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با علائم افسردگی داشتند (05/0 P≤). همچنین بر اساس نتایج حاصل از آزمون تعقیبی، آموزش تاب‌آوری نسبت به آموزش شفقت به خود، اثربخشی بیشتری در کاهش خستگی تحصیلی داشته است (05/0 P≤). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که هر دو روش به کار گرفته شده در این مطالعه از کارایی لازم برای بهبود سلامت عمومی و فرسودگی تحصیلی دانش­آموزان برخوردارند. همچنین آموزش تاب‌آوری به دلیل افزایش انعطاف‌پذیری و خوش­بینی، درکاهش خستگی تحصیلی، مؤثرتر بوده است. %> http://childmentalhealth.ir/article-1-959-fa.pdf %P 19-38 %& 19 %! %9 Research %L A-10-1554-1 %+ Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran %G eng %@ 2423-3552 %[ 2021