RT - Journal Article T1 - The Mediating Role of Basic Psychological Needs in the Relationship between School Culture and Academic Engagement of student JF - childmh YR - 2020 JO - childmh VO - 7 IS - 1 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-982-fa.html SP - 81 EP - 92 K1 - Academic engagement K1 - school culture K1 - basic psychological need AB - زمینه و هدف: مشارکت تحصیلی دانش­ آموزان می‌تواند تحت تأثیر عوامل متعددی مانند نیازهای اساسی روان‌شناختی و فرهنگ مدرسه قرار گیرد؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش واسطه‌ای نیازهای اساسی روان‌شناختی در رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت تحصیلی دانش ­آموزان بود. روش: پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‏ آموزان پسر دوره متوسطه شهر قائن در سال تحصیلی 1398- 1397 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، تعداد 380 نفر انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده­ ها در این مطالعه از پرسشنامه فرهنگ مدرسه الساندرو و ساد (1997)، سیاهه مشارکت تحصیلی سالملا-آرو و اوپادایایا (۲۰۱۲) و مقیاس نیازهای اساسی روان‌شناختی لاگواردیا همکاران (۲۰۰۰) استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری با نرم‌افزار Spss نسخه 24 و Amos نسخه 24 در سطح معنی‌داری 05/0=α استفاده شد. یافته ­ها: طبق نتایج، فرهنگ مدرسه اثر مستقیم و معنی‌داری بر نیازهای اساسی روان‌شناختی (0/803=β، 0/01>P) و مشارکت تحصیلی (40/477=β، 0/01>P) دارد. همچنین نیازهای اساسی روان‌شناختی نیز اثر مستقیم و معنی‌داری بر مشارکت تحصیلی (0/292=β، 0/01>P) دارد. بر این اساس نتیجه گرفته می‌شود که فرهنگ مدرسه از طریق متغیر میانجی نیازهای اساسی روان‌شناختی، اثر غیرمستقیم بر مشارکت تحصیلی دانش‌آموزان دارد (0/234=β، 0/01>P) . نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده در این مطالعه می‌توان گفت نیازهای اساسی روان‌شناختی و فرهنگ مدرسه موجب افزایش مشارکت تحصیلی می‌شوند. همچنین نیازهای اساسی روان‌شناختی بر رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت تحصیلی، می‌افزاید. LA eng UL http://childmentalhealth.ir/article-1-982-fa.html M3 10.29252/jcmh.7.1.8 ER -