TY - JOUR JF - childmh JO - J Child Ment Health VL - 6 IS - 1 PY - 2019 Y1 - 2019/4/01 TI - Priliminary Version of Psychological Problems Scale- Teacher Form: Development and Psychometric Evaluation TT - نسخه معلم مقیاس مقدماتی مشکلات‌روان‌شناختی کودکان: ساخت و ارزیابی روان‌سنجی N2 - زمینه و هدف: غربالگری جامع برای داشتن سلامت ‌روان، گام بزرگی در بهسازی ارائۀ خدمات است، تا بدین‌ وسیله، خدمات روانی مدرسه­ محور، به جای تأکید بر درمان، بر پیش گیری، مداخلۀ زودهنگام، و ارتقا، متمرکز باشد. هدف پژوهش کنونی طراحی مقیاسی برای ارزیابی سلامت ‌روان‌شناختی کودکان بر اساس گزارش معلمان و مبتنی بر نظام نشانه‌شناسی راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ شیوۀ گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی است و جامعۀ آن معلمان مدارس ابتدایی استان­ های البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس، و خراسان رضوی بودند. نمونه پژوهش حاضر، 219 نفر بود که به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل گویه‌ها برای 112 گویه حاکی از آن بود که تمام گویه‌ها کفایت لازم برای حضور در مقیاس را دارند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد ساختار هفت مؤلفه‌ای بر اساس تحلیل مؤلفۀ اصلی و روش ایکوامکس که در مجموع 40 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین می‌کنند، مناسب‌ترین و ساده‌ترین ساختار برای این داده‌ها است. افزون بر آن، خرده‌مقیاس‌ها از ضرایب همگونی درونی مناسبی برخوردارند و دامنۀ آنها بین 67/0 (خودگردانی) تا 93/0 (نقص در انجام تکلیف) است. در نهایت 64 گویه در هفت عامل، به‌عنوان ساختار نهایی در نظر گرفته شد. نتیجه‌گیری: به‌طورکلی، نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که با توجه به ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوب مقیاس سلامت ‌روان‌شناختی دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی، این ابزار برای بررسی مشکلات رفتاری و هیجانی دانش­آموزان در مجموعه‌های آموزشی، درمانی، و محیط‌های بالینی در جامعه ایرانی، قابل‌ استفاده است. SP - 1 EP - 13 AU - Akbari Zardkhaneh, Saeed AU - Zanganeh, Ali-Mohammad AU - Mansour Kiaee, Nader AU - Mahdavi, Mojtaba AU - Alebuieh, Maryam AU - Jallalat-e-Danesh, Mohsen AU - Taymouri, Einollah AU - Tahmasebi Garmtani, Siyamak AD - Department of Applied Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Shahid Beheshti, Tehran, Iran KW - Student KW - psychological problem KW - mental health KW - elementary school KW - teacher KW - scale development UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-408-fa.html DO - 10.29252/jcmh.6.1.2 ER -