TY - JOUR JF - childmh JO - J Child Ment Health VL - 8 IS - 4 PY - 2021 Y1 - 2021/12/01 TI - The Effectiveness of Biofeedback on Improving Reading Performance and Visual-Motor Perception in Children with Dyslexia TT - اثربخشی پسخوراند زیستی بر بهبود عملکرد خواندن و ادراک دیداری- حرکتی کودکان با نارساخوانی N2 - زمینه و هدف: نارساخوانی به عنوان اختلال عصبی تحولی رایج در دوران کودکی می­تواند فرایند تحصیلی دانش­آموزان را با آسیب جدی مواجه کند و بر اساس مطالعات انجام شده، پسخوراند زیستی می­تواند به حل برخی از مشکلات این کودکان کمک کند. بدین ترتیب مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی پسخوراند زیستی بر بهبود عملکرد خواندن و ادراک دیداری- حرکتی کودکان با نارساخوانی انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش ­آموزان پسر 8 تا 12 سال با اختلال نارساخوانی مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری ناحیه سه شهر تهران در سال 1398 بود. نمونه پژوهش شامل 24 نفر از جامعه آماری مذکور بودند که به روش نمونه­ گیری در دسترس و به شیوه داوطلبانه و بر حسب شرایط ورود و خروج ، انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه (12 نفر در گروه آزمایش و 12 نفر در گروه گواه) جای دهی شدند. ابزارهای گردآوری داده ­های این پژوهش شامل آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی (نما) (کرمی‌نوری و مرادی، 1384) و آزمون ادراک دیداری- حرکتی بندرگشتالت (لورتا بندر، 1938) بود. گروه مداخله تحت 30 جلسه 45 دقیقه­ ای برنامه مداخله ­ای پسخوراند زیستی قرار گرفت، در حالی که گروه گواه فقط آموزش ­معمول مراکز اختلالات یادگیری را دریافت می کرد. تحلیل داده ­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در محیط SPSS-22 انجام شد. یافته ­ها: نتایج تحلیل داده ­ها نشان داد که پسخوراند زیستی باعث بهبود عملکرد خواندن و کاهش خطای شکل، خطای ترکیب، خطای چرخش، خطای تداوم و در نتیجه بهبود ادراک دیداری حرکتی کودکان مبتلا به نارساخوانی شده است (0/01>p). نتیجه­ گیری: روش پسخوراند زیستی می­تواند با استفاده از اصول یادگیری شرطی ­سازی عاملی به تغییر و بهبود امواج مغزی، تقویت مهارت خودنظم‌جویی، ارتقای عملکرد مغزی، و در نتیجه بهبود عملکرد خواندن و ادراک دیداری- حرکتی کودکان با نارساخوانی کمک کند. SP - 16 EP - 28 AU - Abbasi Fashami, Nazanin AU - Akbari, Bahman AU - Hosseinkhanzadeh, Abbas Ali AD - Ph.D. Student، Department oF Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran KW - Biofeedback KW - reading performance KW - visual-motor perception KW - dyslexia UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-1195-fa.html DO - 10.52547/jcmh.8.4.3 ER -