RT - Journal Article T1 - Role of Social Skills in Predicting the Students' Sense of Coherence and Quality of School Life JF - childmh YR - 2020 JO - childmh VO - 7 IS - 2 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-996-fa.html SP - 96 EP - 107 K1 - Social skills K1 - sense of coherence K1 - quality of school life AB - زمینه و هدف: سازمان سلامت جهانی به دلیل اهمیت کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان در مدرسه، موضوع بهزیستی و رضایت کلی دانش ­آموزان از تجارب مثبت و منفی در فعالیت‌های درون­ مدرسه‌ را مطرح کرده است. در نتیجه شناسایی عوامل مرتبط با کیفیت زندگی دانش ­آموزان دارای اهمیت بسیار زیادی است. بدین ترتیب هدف مطالعه حاضر بررسی نقش مهارت­های اجتماعی در پیش­بینی انسجام روانی و کیفیت زندگی در مدرسه دانش ­آموزان پایه ششم ابتدایی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانش ­آموزان دختر و پسر پایه ششم ابتدایی منطقه تبادکان در سال تحصیلی 1398-1397 بود که نمونه‌ای به حجم 384 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها در این مطالعه از پرسش‌نامه‌های مهارت­های اجتماعی کرامتی (1386)، انسجام روانی آنتونووسکی (1993) و کیفیت زندگی در مدرسه اینلی و بورک (1989) استفاده شد. جهت تحلیل داده­ها از نسخه 22 نرم‌افزار SPSS با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه به شیوه همزمان استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان داد بین مهارت­های اجتماعی با انسجام روانی و کیفیت زندگی در مدرسه، رابطه مثبت و معنا‌داری وجود دارد (0/001> P). همچنین ابعاد مهارت اجتماعی، 4/21 درصد از متغیر انسجام روانی و4/17 درصد از متغیر کیفیت زندگی در مدرسه را پیش­بنی کردند (0/001>P). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که با افزایش و بهبود مهارت­های اجتماعی، انسجام روانی و کیفیت زندگی دانش­ آموزان در مدرسه افزایش می­یابد. استلزامات نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است. LA eng UL http://childmentalhealth.ir/article-1-996-fa.html M3 10.29252/jcmh.7.2.9 ER -