AU - Refahi, Zhaleh AU - Dastan, Nasir AU - Ashrafi, Hajji TI - Prediction of Aggression in Children based on Domestic Violence and Communication Patterns PT - JOURNAL ARTICLE TA - childmh JN - childmh VO - 7 VI - 2 IP - 2 4099 - http://childmentalhealth.ir/article-1-1001-fa.html 4100 - http://childmentalhealth.ir/article-1-1001-fa.pdf SO - childmh 2 AB  - زمینه و هدف: یکی از مشکلات رفتاری شایع کودکان در سال­های اخیر پرخاشگری به شکل­های مختلف است. محیط زندگی کودک و رویارویی با الگوهای رفتاری موثر، نقش مهمی در شکل­ گیری رفتار کودک دارد. با توجه به ضرورت شناخت دقیق عوامل مؤثر بر رفتارهای پرخاشگرانه، پژوهش حاضر با هدف پیش ­بینی پرخاشگری کودکان بر اساس خشونت خانگی و الگوهای ارتباطی انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانش ­آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی مدارس دولتی شهر شیراز در سال تحصیلی 98-99 بود که 136 دانش­ آموز به روش نمونه ­گیری خوشه ای چندمرحله ­ای به عنوان نمونه مورد مطالعه، انتخاب شده اند. پرسشنامه پرخاشگری (باس و پری، 1992)، پرسشنامه خشونت خانگی (ادلسون، جانسون و شین، 2007) و پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده (ریچی و فیتزپاتریک، 1990) به عنوان ابزارهای این پژوهش برای جمع­ آوری داده­ ها، استفاده شدند. داده­ ها با استفاده از نرم افزار Spss22 و با روش­ های میانگین، انحراف استاندارد، و تحلیل رگرسیون، تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که ترکیب سه متغیر رویارویی با مشاجره والدین، رویارویی با خشونت در محله یا مدرسه، و جهت­ گیری همنوایی، بهترین پیش ­بینی­ کننده پرخاشگری کودکان هستند که در مجموع 65 درصد واریانس آن را تبیین می­ کنند. نتیجه­ گیری: بر اساس یافته ­های این مطالعه می­ توان نتیجه گرفت که پرخاشگری کودکان به وسیله عواملی هم در سطح خانواده مانند مشاجره والدین و هم در سطح خارج از خانه مانند محیط مدرسه، قابل تبیین است. استلزامات نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است. CP - IRAN IN - Department of Counseling, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran LG - eng PB - childmh PG - 55 PT - Research YR - 2020