@ARTICLE{Farnam, author = {Ahmadi Moghadam, Fatemeh and Farnam, Ali and Sanagouye Moharer, Gholamreza and }, title = {The Effectiveness of Acceptance and Commitment Group Therapy on the Components of Academic Well-being (Burnout, Engagement, Satisfaction, and Valuability) in Students}, volume = {7}, number = {3}, abstract ={زمینه و هدف: امروزه، سازه بهزیستی به حوزه آموزش‌ و پرورش نیز نفوذ پیدا کرده و یکی از اهداف مهم ‌تربیتی در جوامع پیشرفته، فراهم آوردن زمینه‌های بهزیستی روانی برای دانش­آموزان است. با توجه به اهمیت بهزیستی تحصیلی و تأثیر آن بر جنبه‌های مختلف عملکرد تحصیلی، هدف از انجام این مطالعه، تعیین اثربخشی گروه­درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مؤلفه‌های بهزیستی تحصیلی (فرسودگی، مشارکت، رضایت­مندی، و ارزش­مندی در تحصیل) دانش‌آموزان بود. روش: پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی با روش پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر بیرجند در سال 1398-1397 بودند که از بین تمامی افراد واجد شرایط، 34 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب، و به‌طور تصادفی در دو گروه 17 نفری آزمایش و گواه جایدهی شدند. سپس افراد گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقه، آموزش گروه ­درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد را دریافت کردند؛ در حالی‌که به گروه گواه، آموزشی داده نشد. برای جمع ­آوری داده­ ها از پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینین ـ سوینی و همکاران (2012) استفاده شد و داده‌های حاصل از پیش ­آزمون و پس ­آزمون با روش آزمون تحلیل کوایاریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بعد از مداخله، بین میانگین نمرات گروه گواه و آزمایش در مؤلفه‌های ارزش مدرسه، فرسودگی نسبت به مدرسه، رضایت­مندی تحصیلی، و مشارکت با مدرسه، تفاوت معناداری وجود دارد (0/01P≤). نتیجه ­گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که آموزش گروه­درمانی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد از طریق ترکیب سرزندگی و واضح دیدن تجربیات و پذیرش آنها می‌تواند تغییرات مثبتی را در فرد ایجاد کند. در واقع پذیرش و تعهد به سبب افزایش تلاش ­های فرد که متمرکز بر تحول شخصی است، معنای مثبت در ذهن فرد ایجاد کرده و زمینه ارتقای بهزیستی تحصیلی را فراهم می­ کند. }, URL = {http://childmentalhealth.ir/article-1-1012-fa.html}, eprint = {http://childmentalhealth.ir/article-1-1012-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Child Mental Health}, doi = {10.52547/jcmh.7.3.3}, year = {2020} }