TY - JOUR T1 - Construction and Determination of Psychometric Properties of Children's Alexithymia Scale TT - ساخت و تعیین شاخص های روان سنجی مقیاس ناگویی هیجانی کودکان JF - childmh JO - childmh VL - 7 IS - 2 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-1013-fa.html Y1 - 2020 SP - 66 EP - 78 KW - Construction and validation KW - factor structure KW - alexithymia N2 - زمینه و هدف: ناگویی هیجانی به ­عنوان دشواری در شناسایی و بیان احساسات، تفکر بیرونی­ محور، و فرایندهای تخیلی محدود، تعریف شده است. بیشتر مطالعات در زمینه ناگویی هیجانی در افراد بزرگسال انجام شده و پژوهش های کمتری جهت ارزیابی ناگویی هیجانی کودکان انجام­ شده است؛ بنابراین هدف این پژوهش ساخت، اعتباریابی، و شناسایی ساختار عاملی مقیاس ناگویی هیجانی کودکان بود. روش­: این پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد و جامعه­ آماری آن شامل تمامی دانش ­آموزان مقطع ابتدایی شهر قروه در سال تحصیلی 99-1398 بود. حجم نمونه شامل 260 دانش­ آموز از جامعه ذکر شده بود که به ­شیوه­ نمونه­ گیری خوشه­ ای تصادفی انتخاب شدند. مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (ریف و همکاران، 2006) جهت تعیین روایی همگرا، و مقیاس محقق ­ساخته­ ناگویی هیجانی کودکان توسط والدین دانش ­آموزان تکمیل شد. داده­ ها به کمک نرم ­افزارهای SPSS 22 و LISREL 8.5و به روش ضریب همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی، و تأییدی تحلیل شدند. همچنین روایی محتوایی این مقیاس توسط 4 نفر از متخصصان حوزه­ روان­ شناسی تأیید شد. یافته­ ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پنج عامل دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در بیان احساسات، دشواری در خیال ­پردازی، دشواری در تشخیص احساسات از تغییرات فیزیولوژیکی، و تفکر عینی با مقدار ویژه­ بالاتر از 1 توانسته ­اند 59/26 درصد از واریانس گویه­ ها را تبیین کنند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان­ داد که شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد. یافته­ های این پژوهش نشان داد که میزان آلفای کرونباخ برای کل مقیاس70/. و برای هر یک از عوامل دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در بیان احساسات، دشواری در خیال­ پردازی، دشواری در تشخیص احساسات از تغییرات فیزیولوژیکی، و تفکر عینی به ترتیب 89/.، 81/.، 88/.،60/. و 71/. به ­دست آمد. نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه می ­توان نتیجه ­گیری کرد که مقیاس 26 گویه­ ای ناگویی هیجانی کودکان از نظر اعتبار و ساختار عاملی، ابزار مناسبی جهت استفاده در حوزه­ های مختلف روان ­شناسی، آموزشی، و پژوهشی است و استفاده از این آن به تمامی متخصصان و پژوهشگران حوزه­ روان­ شناسی، پبشنهاد می­ شود. M3 10.29252/jcmh.7.2.7 ER -