TY - JOUR T1 - The Impact of Cognitive-Based Video Games on Executive Functions in Preschool Children with Neuropsychological Learning Disabilities TT - تاثیر بازی های رایانه ای شناخت محور بر کنش های اجرایی کودکان پیش دبستانی مبتلا به ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی JF - childmh JO - childmh VL - 2 IS - 2 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-51-fa.html Y1 - 2015 SP - 35 EP - 45 KW - Cognitive-based video games KW - neuropsychological learning disabilities N2 - زمینه و هدف: طی چندین دهه، بازی روشی بوده که روان­ شناسان و پژوهشگران متعددی از آن برای درمان طیف وسیعی از اختلال­ ها و مشکلات بهره جسته ­اند و اثربخشی آن را تأیید کرده­ اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازی­ های رایانه­ ای شناخت­ محور بر کنش های اجرایی کودکان پیش­ دبستانی با اختلال یادگیری عصب­ روان­ شناختی شهر اصفهان انجام شد. روش: طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد پژوهش تمام کودکان پیش ­دبستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-1393 بود که با استفاده از روش نمونه­­ گیری تصادفی خوشه ­ای چندمرحله­ ای و با توجه به ملاک­ های ورود به پژوهش تعداد 20 کودک دارای اختلال یادگیری عصب ­روان ­شناختی، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) جایدهی شده ­اند. برنامه مداخله به مدت سه ماه و هر هفته 2 جلسه (45 دقیقه­ ای) بر روی گروه آزمایش انجام شد. برای جمع­ آوری داده ­ها در این پژوهش از پرسشنامه جمعیت­ شناختی، فهرست بررسی سلامت جسمانی و ویژگی­ های زیست­ شناختی کودکان، ماتریس­ های پیش رونده ریون رنگی کودکان، و پرسشنامه ارزیابی ناتوانایی­ های یادگیری عصب­ روان­ شناختی کانرز استفاده شد. یافته ­ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد بازی­ های رایانه ­ای شناخت­ محور بر بهبود کنش اجرایی در مؤلفه­ های حل مسئله/ برنامه­ ریزی، سازماندهی رفتاری/ هیجانی کودکان پیش ­دبستانی دارای اختلال یادگیری عصب روان­ شناختی مؤثر است. نتیجه ­گیری: بنابراین استفاده از بازی­ های رایانه ­ای شناخت­ محور در درمان ناتوانی­ های یادگیری ضروری است. تلویحات ضمنی نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفت. M3 ER -