%0 Journal Article %A Mohammad Eini, Zohre %A Sadeghi, Jamal %A Dortaj, Fariborz %A Homayoni, Alireza %T Modeling the Structural Relationships of Conflicts between Parents and Students with Aggression: The Mediating Role of Moral Disengagement %J Quarterly Journal of Child Mental Health %V 7 %N 2 %U http://childmentalhealth.ir/article-1-1034-fa.html %R 10.29252/jcmh.7.2.5 %D 2020 %K Parent-adolescent conflict, moral disengagement, aggression, %X زمینه و هدف: پرخاشگری یکی از آسیب­های اجتماعی است که در جامعه در حال افزایش است. به همین جهت، پرخاشگری یک مسئله اجتماعی و یکی از موضوعات اساسی بهداشت روانی به شمار می­آید. علاوه بر این، پرخاشگری یکی از مسائل مهم در دوران کودکی و نوجوانی است که با روابط فرزند با والدین و تعارضات خانوادگی در ارتباط است. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف مدل­یابی روابط ساختاری تعارضات نوجوانان و والدین با پرخاشگری از طریق نقش میانجی بی تفاوتی اخلاقی در دانش ­آموزان دختر، انجام شد. روش: نوع پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانش ­آموزان دختر مقطع متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 98-99 بود که 607 نفر از آنان به روش نمونه­ گیری خوشه ای مرحله ­ای به عنوان نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شرکت کردند. افراد نمونه به پرسشنامه­ های رابطه والد- فرزند (فاین، مورلند و شویل، 1983)، بی ­تفاوتی اخلاقی (کاپرارا و همکاران، 2006) و پرخاشگری (باس و پری، 1992) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش معادلات ساختاری با نرم­افزار ایموس استفاده شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد تأثیر تعارض والدین و دانش ­آموزان بر بی ­تفاوتی اخلاقی (0/67 , β=0/01P<) و پرخاشگری (0/47 , β=0/010P<)، مثبت و معنادار است؛ تأثیر بی ­تفاوتی اخلاقی بر پرخاشگری (0/26 , β=0/01P<) مثبت و معنادار است؛ و بی­ تفاوتی اخلاقی در ارتباط بین تعارض نوجوانان و والدین و پرخاشگری، نقش میانجی مثبت و معناداری دارد (0/17 , β=0/01P<). نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج به­ دست آمده در این مطالعه می­ توان نتیجه گرفت که تعارض والدین و دانش ­آموزان به افزایش بی ­تفاوتی اخلاقی و پرخاشگری دانش ­آموزان دختر، منجر می­ شود. همچنین بی­ تفاوتی اخلاقی بر رابطه بین تعارض والدین و دانش ­آموزان و پرخاشگری آنان، می ­افزاید. %> http://childmentalhealth.ir/article-1-1034-fa.pdf %P 41-54 %& 41 %! %9 Research %L A-10-1661-1 %+ Department of Psychology, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran %G eng %@ 2423-3552 %[ 2020