RT - Journal Article T1 - Comparison of the Effectiveness of Emotion Regulation Training and Mindfulness Training on the Reduction Rumination in the Mothers of Children with Mild Intellectual Disability JF - childmh YR - 2021 JO - childmh VO - 7 IS - 4 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-1082-fa.html SP - 76 EP - 94 K1 - Keywords: Intellectual disability K1 - rumination K1 - emotion regulation training K1 - mindfulness training K1 - mothers AB - مقدمه و هدف: داشتن فرزند کم­توان ذهنی برای والدین به خصوص مادران به عنوان مراقبان اصلی، مشکلات روان‌شناختی فزاینده‌ای را به همراه دارد. روش­های مختلفی در سال­های اخیر برای درمان این مشکلات در سطوح پژوهشی و بالینی مورد استفاده قرار گرفته است که پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و ذهن­آگاهی بر بهبود نشخوار فکری مادران دارای کودکان مبتلا به کم­توانی ­ذهنی خفیف انجام شد. روش: این پژوهش از نوع مطالعات شبه‌تجربی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی مادران دارای کودک مبتلا به کم‌توانی ذهنی خفیف مراجعه‌کننده به مدارس استثنایی شهر رشت در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل می‌دادند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، 36 نفر از این مادران انتخاب، و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 12 مادر) به صورت تصادفی جایدهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس پاسخ نشخواری (نولن­هوکسما و مارو، 1991) استفاده شد و پس اجرای 9 جلسه آموزشی 90 دقیقه‌ای تنظیم هیجان و ذهن‌آگاهی برای دو گروه آزمایشی، هر سه گروه مورد سنجش مجدد در مرحله پس‌آزمون قرار گرفتند. داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیری و چندمتغیری در محیط نرم‌افزار SPSS-22 تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش تنظیم هیجان و ذهن‌آگاهی، تأثیر معناداری بر کاهش نشخوار فکری کلی و مؤلفه­های آن در مادران دارای کودکان مبتلا به کم­توانی ذهنی خفیف دارد (01/0>P). همچنین بر اساس نتایج حاصل از آزمون تعقیبی، بین آموزش تنظیم هیجان و آموزش ذهن‌آگاهی بر نشخوار فکری کلی و مؤلفه‌های آن، تفاوت معنادار وجود ندارد (05/0P>). نتیجه‌گیری: بر اساس این یافته‌ها می‌توان بیان کرد که آموزش تنظیم هیجان با ارتقای بازسازی هیجانی، کاهش پردازش خودارجاعی منفی، و افزایش توانایی انجام رفتارهای هدفمند؛ و آموزش ذهن‌آگاهی با افزایش آگاهی از تجربیات لحظه کنونی و پردازش کارآمدتر اطلاعات، در بهبود نشخوار فکری مادران دارای کودکان مبتلا به کم­توانی­ ذهنی خفیف مؤثر است. LA eng UL http://childmentalhealth.ir/article-1-1082-fa.html M3 10.52547/jcmh.7.4.6 ER -