AU - Sayedie, Malakeh Sadat AU - Tabatabaee, Samaneh Sadat AU - Tabatabaee, Toktam Sadat AU - Shahabizadeh, Fatemeh TI - The Effectiveness of the Five Senses Enhancement Training on Cognitive Ability and Social Skills of Students with Mathematical Learning Disabilities PT - JOURNAL ARTICLE TA - childmh JN - childmh VO - 8 VI - 2 IP - 2 4099 - http://childmentalhealth.ir/article-1-1113-fa.html 4100 - http://childmentalhealth.ir/article-1-1113-fa.pdf SO - childmh 2 AB  - زمینه و هدف: کم ­توانی یادگیری خاص اختلالی است که با توانایی دانش ­آموز در گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، نوشتن، هیجی کردن، یا انجام محسابات ریاضی تداخل ایجاد می­ کند. دانش ­آموزان با کم­توانی یادگیری خاص ممکن است در خواندن، نوشتن، یا ریاضی مشکل داشته باشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر­بخشی آموزش تقویت حواس­ پنج‌گانه بر توانمندی ­شناختی و مهارت­های ­اجتماعی دانش­آموزان با اختلال­ یادگیری ریاضی بود. روش: پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با دو گروه گواه و آزمایش و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزانی بود که در سال تحصیلی 99-1398 به مرکز مشکلات ­یادگیری شهرستان فردوس مراجعه کردند. از این جامعه تعداد 30 دانش­آموز به‌صورت نمونه­گیری هدفمند، انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. سپس آزمون هوش وکسلر کودکان (2003) اجرا و از پرسشنامه مهارت­ های اجتماعی ماتسون (1983) و سیاهه درجه ­بندی رفتاری کنش­ های اجرایی (جیویا وهمکاران،2000) به عنوان ابزارهای جمع­آوری داده ­ها در دو مرحله پیش­ آزمون و پس ­آزمون استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 70 دقیقه ­ای تحت آموزش تقویت حواس ­پنج‌گانه قرار گرفت و گروه گواه مداخله­ ای دریافت نکرد. در پایان هر دو گروه مجدداً به ابزار پژوهش پاسخ دادند (پس­ آزمون) و در پایان دوره پیگیری پس از دو ماه انجام شد. داده ­ها به روش تحلیل کوواریانس یک راهه در محیط نرم ­افزار spss نسخه 23 تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج تحلیل داده ­ها نشان داد که اثر گروه بر ترکیب متغیرهای توانمندی­ شناختی (0/847=اندازه اثر، 0/001>p، 149/942=F) و مهارت­ های ­اجتماعی (0/824=اندازه اثر، 0/001>p، 126/809=F) در دانش­ آموزان با اختلال ­یادگیری معنادار است. نتیجه­گیری: بر اساس یافته­ های این پژوهش، آموزش تقویت حواس­ پنج‌گانه می­ تواند به‌عنوان یک مداخله موثر بر توانمندی ­شناختی و مهارت­ های ­اجتماعی دانش­ آموزان با اختلال­ یادگیری ریاضی مورد استفاده قرار گیرد. CP - IRAN IN - Department of Psychology, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran LG - eng PB - childmh PG - 46 PT - Research YR - 2021