RT - Journal Article T1 - The study of Personality Traits as predictors of Job Burnout in Kindergarten Teachers JF - childmh YR - 2017 JO - childmh VO - 4 IS - 3 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-153-fa.html SP - 16 EP - 26 K1 - Job burnout K1 - personality traits K1 - kindergarten teachers AB - زمینه و هدف: فرسودگی شغلی به عنوان یک نشانگان روان‌شناختی تعریف شده است که حرفه ­های خدمات انسانی معمولاً بیشتر از سایر حرفه­ها در معرض آن قرار دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگی­ های شخصیتی به عنوان پیش­ بین­ های فرسودگی شغلی در مربیان مهدکودک­ های شیراز بود. روش: جامعه آماری پژوهش تمامی مربیان مهدکودک ­های شهر شیراز در سال تحصیلی 94-1395 بود. نمونه­ای به حجم 100 نفر از مربیان، به روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. ابزار مورداستفاده جهت جمع‌آوری داده­ ها شامل مقیاس فرسودگی شغلی مسلش (1981) و سیاهه­ پنج عاملی نئو (مک­کری و کاستا، 1985) بود. به منظور تحلیل داده­ ها از روش تحلیل همبستگی متعارف استفاده شد. یافته­ ها: ضرایب ساختاری به‌دست‌آمده در تابع اول در این پژوهش نشان دادند که الگویی از نمرات بالا در روان ­آزردگی (ضریب ساختاری، 765/0)، و الگویی از نمرات پایین در توافق­ پذیری )743/0-) و برون­گرایی ) 507/0-) با الگویی از نمرات بالا در تحلیل عاطفی (940/0)، دگرسان­ بینی خود (619/0) و فقدان موفقیت فردی (531/0)، همبسته هستند. ضرایب ساختاری به‌دست‌آمده در تابع دوم نیز نشان می­دهد که الگویی از نمرات بالا در برون­ گرایی (854/0) با الگویی از نمرات پایین در فقدان موفقیت فردی (747/0) و دگرسان بینی (350/0-) خود همبسته است. نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر، اهمیت تأثیر فرسودگی شغلی بر کار مربیان مهدکودک را روشن ساخت و بر لزوم توجه به متغیرهای تأثیرگذار بر فرسودگی شغلی ازجمله ویژگی ­های شخصیتی تأکید می­ کند. LA eng UL http://childmentalhealth.ir/article-1-153-fa.html M3 ER -