TY - JOUR T1 - Comparison of Students with ADHD, LD, and Typically Developing Students in the Ability of Solving Mathematical Problems when Information must be Updated and when They must not be Updated TT - توانایی حل مسائل ریاضی با و بدون نیاز به بروزرسانی در دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی، ناتوانی یادگیری، و دانش آموزان با تحول بهنجار JF - childmh JO - childmh VL - 5 IS - 3 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-194-fa.html Y1 - 2018 SP - 146 EP - 156 KW - Mathematical problem solving KW - updating information KW - ADHD KW - LD N2 - زمینه و هدف: دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی در استفاده از حافظه فعال و در نتیجه بروزرسانی اطلاعات، نارسایی عمده­ای دارند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه نقش بروزرسانی اطلاعات در حل مسائل ریاضی در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی، اختلال یادگیری، مبتلا به هر دو اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی و یادگیری، و دانش‌آموزان بهنجار انجام شد. روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای است. جامعه پژوهش تمامی دانش‌آموزان کلاس پنجم مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1395-1396بود که از این میان30 نفر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی،30 نفر مبتلا به اختلال یادگیری، 30 نفر مبتلا به هر دو اختلال یادگیری و نارسایی توجه/ فزون‌کنشی ، و 30 نفر دانش‌آموز بهنجار به شیوه در دسترس انتخاب شدند. سپس برای گروه­های نمونه 12 مسئله ریاضی طراحی شد که 6 مسئله بدون نیاز به بروزرسانی اطلاعات و 6 مسئله دیگر نیازمند بروزرسانی اطلاعات بود. درنهایت داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی کمترین تفاوت معنی‌دار، تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد در هر دو نوع مسئله، دانش‌آموزان بهنجار و دانش‌آموزان مبتلا به نارسایی توجه/ فزون‌کنشی، عملکرد بهتری نسبت به دو گروه دیگر داشته و دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری نیز عملکردشان بهتر از دانش‌آموزانی بود که همزمان از اختلال یادگیری و نارسایی توجه/ فزون‌کنشی رنج می‌برند (0/001>P). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که ضعف در حافظه فعال می‌تواند منجر به نارسایی در حل مسائل نیازمند بروزرسانی اطلاعات شود. M3 ER -