@ARTICLE{Hashemi Razini, author = {Khoda Bakhsh, Mahdi and Hashemi Razini, Hadi and Nouri Ghasemabadi, Robabeh and }, title = {Structural Pattern of Social Skills of Children with Learning Disabilities Based on Attachment Styles with the Mediating Role of Academic Self -efficacy, Behavioral Problems, and Executive Functions}, volume = {9}, number = {1}, abstract ={زمینه و هدف: ناتوانی‏ های یادگیری عاملی مؤثر بر بسیاری از جنبه ‏های زندگی فرد از جمله مهارت­های اجتماعی است، به گونه‏ای که عمده کودکانی که مهارت­های اجتماعی ضعیف دارند، گوشه­ گیر و منزوی می‏شوند. بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی ساختاری مهارت‌­های ‌اجتماعی کودکان با ناتوانی‌های یادگیری بر اساس سبک‌های‌ دلبستگی با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی تحصیلی، مشکلات رفتاری، و کنش­های اجرایی بود. روش: مطالعه­ حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ­ها همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. تعداد 220 نفر از دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری مراجعه­کننده به مرکز درمان ناتوانی‏ های یادگیری بوجیکای شهر تهران در سال 98-1397 با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و فرم والدین پرسشنامه­های مهارت­های اجتماعی گرشام و الیوت (1990)، فرم والدین سبک ­های دلبستگی هالپرن و کاپنبرگ (2006)، خودکارآمدی تحصیلی جینکینز و مورگان (1999)، مشکلات رفتاری راتر (1967) و فرم کوتاه کنش­های اجرایی بریف (جیویا و همکاران، 2000) را تکمیل کردند. تحلیل داده­ های پژوهش با روش الگویابی معادلات ساختاری و آزمون اثرهای واسطه­ای در مدل پیشنهادی با روش بوت استراپ با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS26 و AMOS24 انجام شد. یافته­ ها: نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی با داده­ها برخوردار است. بر اساس نتایج سبک­های دلبستگی اجتنابی و اضطرابی و خودکارآمدی تحصیلی به ترتیب پیش­بین منفی و مثبتی برای مهارت اجتماعی بودند (0/01>P) و نقش واسطه­ای خودکارآمدی تحصیلی و کنش­های اجرایی در رابطه بین سبک­های دلبستگی اجتنابی و اضطرابی با مهارت اجتماعی مورد تأیید قرار گرفت. یافته­ها همچنین نشان دادند که سبک‌ ‌دلبستگی ایمن روی مهارت‌های ‌اجتماعی کودکان با ناتوانی یادگیری با نقش ­واسطه­ای کنش­ های اجرایی، تأثیر غیرمستقیم داشته و این اثرپذیری معنادار بود (0/01>P). نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه می­توان گفت که متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی، مشکلات رفتاری، و کنش­ های اجرایی در رابطه بین مهارت­ های اجتماعی و سبک­های دلبستگی در کودکان با ناتوانی ­های یادگیری نقش واسطه­ ای دارند. }, URL = {http://childmentalhealth.ir/article-1-1165-fa.html}, eprint = {http://childmentalhealth.ir/article-1-1165-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Child Mental Health}, doi = {10.52547/jcmh.9.1.10}, year = {2022} }