RT - Journal Article T1 - Effectiveness of Neuropsychological Therapy on Executive Functions and Educational Performance of Students with Dyscalculia JF - childmh YR - 2017 JO - childmh VO - 3 IS - 4 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-181-fa.html SP - 14 EP - 25 K1 - Neuropsychological therapy K1 - executive functions K1 - educational performance K1 - mathematics disability AB - زمینه و هدف: با توجه به اهمیت حساب­ نارسایی در دانش ­آموزان و لزوم ارائه مداخلاتی برای بهبود این اختلال به منظور پیشگیری از مشکلات بعدی، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان عصب­ روان‌شناختی بر کنش­ های اجرایی و عملکرد درسی دانش ­آموزان مبتلا به حساب نارسایی بود. روش: مطالعه حاضر از نوع آزمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان مبتلا به حساب­ نارسایی سال ششم ابتدایی شهر بوشهر در سال تحصیلی 95-1394 بودند که از بین آنها 40 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و در گرو­ه­ های آزمایش و گواه (20 نفر برای هر گروه) جای دهی شده­ اند. برای جمع ­آوری داده ­ها از پرسش‌نامه تشخیصی عصب­ روان‌شناختی کانرز (2004) و ماتریس‌های پیشرونده ریون (1938) استفاده شد. آزمودنی‌های گروه آزمایش در 15 جلسه یک ساعته تحت درمان عصب­ روان‌شناختی (تکالیف اصلاح حافظه) قرار گرفتند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان عصب­ روان‌شناختی بر بهبود عملکرد درسی دانش ­آموزان مبتلا به حساب­ نارسایی تأثیر دارد (05/0˂p)، همچنین این درمان بر بهبود حافظه کلامی (001/0˂p)، حافظه بینایی (001/0˂p)، و بهبود توجه (001/0˂p) تأثیرگذار است. نتیجه ­گیری: بر اساس یافته ­ها می­ توان بر اهمیت کاربرد مداخلات درمان عصب ­روان‌شناختی برای دانش­آموزان مبتلا به حساب­ نارسایی تأکید کرد و می­ توان از آن به عنوان یک روش مداخله­ ای مؤثر بهره گرفت. LA eng UL http://childmentalhealth.ir/article-1-181-fa.html M3 ER -