RT - Journal Article T1 - The Impact of Playing with Lego on Social Skills of Preschool Children JF - childmh YR - 2017 JO - childmh VO - 4 IS - 3 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-213-fa.html SP - 130 EP - 142 K1 - Lego training K1 - social skills K1 - preschool children AB - زمینه و هدف: مهارت­های اجتماعی شالوده ارتباط‌های موفق و رودررو است و برخورداری از آن و ارتباط­های ثمربخش برای داشتن عملکردی موفق در زندگی ضروری است. بر همین اساس پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی بازی با لگو بر مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 4 تا 6 ساله مرکز آموزشی لگو استان یزد در سال تحصیلی 95-1394 بود که نمونه­ای به حجم 30 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. برای سنجش مهارت‌های اجتماعی از مقیاس درجه‌بندی مهارت‌های اجتماعی (ویرت و همکاران ،1984) استفاده شد که بر روی افراد نمونه در مراحل اجرای آموزش لگو و در دوره پیگیری اجرا شد. به‌منظور آزمون فرضیه‌ پژوهش از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر بهره گرفته شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بازی با لگو بر افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان 4 تا 6 ساله تأثیر معنادار دارد (0001/0p<). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های حاصل از پژوهش، می‌توان بر اهمیت بازی با لگو بر مهارت اجتماعی کودکان تأکید کرد و از آن به عنوان یک روش مؤثر بهره گرفت. LA eng UL http://childmentalhealth.ir/article-1-213-fa.html M3 ER -