%0 Journal Article %A Asghari Sharabiani, Abbas %A Atadokht, Akbar %T The Effectiveness of Positive Self-Talks on Reducing Test Anxiety in Elementary Students with Dyslexia %J Quarterly Journal of Child Mental Health %V 4 %N 4 %U http://childmentalhealth.ir/article-1-233-fa.html %R %D 2018 %K Positive self-talk, test anxiety, dyslexia, %X زمینه و هدف: نارساخوانی رایج ­ترین نوع ناتوانی­ های یادگیری خاص است. کودک نارساخوان با وجود هوش طبیعی در یادگیری خواندن و نوشتن مشکل دارد. هدف پژوهش حاضر تأثیر خودگویی­های مثبت در کاهش اضطراب امتحان دانش­ آموزان ابتدایی مبتلا به نارساخوانی بود. روش: پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی و از نوع پیش ­آزمون- ­پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش ­آموزان پسر دوره­ دوم ابتدایی شهرستان بستان ­آباد (آذربایجان شرقی) در سال تحصیلی 94-1395 بود که با نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای و با استفاده از ابزارهای فهرست نارساخوانی (عزیزیان، 1385) و پرسشنامه اضطراب امتحان (فیلیپس، 1979) تعداد 32 دانش­ آموز نارساخوان دچار اضطراب امتحان به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه­ آزمایش و کنترل جای دهی شدند. گروه آزمایش هشت جلسه در کلاس­های آموزش خودگویی ­های مثبت شرکت کردند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات پرسشنامه اضطراب امتحان روی هر دو گروه اجرا شد و داده­ ها با استفاده از نرم­افزار SPSS و آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج نشان داد اجرای جلسات خودگویی مثبت به‌طور معناداری اضطراب امتحان دانش ­آموزان گروه آزمایشی را نسبت به گروه کنترل کاهش داده است (0/001p<). نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش روش خودگویی ­های مثبت راهکاری مناسب برای کاهش اضطراب امتحان دانش ­آموزان نارساخوان است. %> http://childmentalhealth.ir/article-1-233-fa.pdf %P 24-33 %& 24 %! %9 Research %L A-10-384-1 %+ Faculty of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili %G eng %@ 2423-3552 %[ 2018