TY - JOUR JF - childmh JO - J Child Ment Health VL - 5 IS - 1 PY - 2018 Y1 - 2018/6/01 TI - Study of Social - Emotional Skills Development of Children Aged 1-4 Years in Tehran Kindergartens in 2013 TT - وضعیت تحول مهارت‌های هیجانی ـ اجتماعی درکودکان 4-1 ساله مهدکودک‌های تهران در سال 1392 N2 - زمینه و هدف: تحول در طی سال­های اولیه­ زندگی بسیار مهم و متفاوت از تحول در دوره‌های بعدی است و چگونگی آن، وضعیت فرد را در طول چرخه زندگی تحت ­تأثیر قرار می‌دهد. سه حوزه­ مهم در تحول کودک شناخته شده است: جسمی، هیجانی- اجتماعی، و زبانی- شناختی. هدف از این پژوهش تعیین سطح تحول مهارت‌های هیجانی- اجتماعی کودکان 4 - 1 ساله مهدکودک‌های شهر تهران بود. روش: برای انجام این پژوهش زمینه‌یابی- تحولی، 138 کودک 4 - 1 ساله (68 دختر و 70 پسر) از شش مهدکودک مناطق مختلف تهران در سال 1392 به‌طور تصادفی انتخاب شدند. وضعیت تحول مهارت‌های هیجانی- اجتماعی این کودکان بر اساس مصاحبه با مادران و مربیان و مشاهده کودکان، در جدول تحول مهارت‌های هیجانی- اجتماعی مشخص شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از روش‌های آمار توصیفی، آزمون تک­نمونه‌ای کالموگروف- اسمیرنف و t تک­نمونه‌ای استفاده شد. یافته‌ها: نتایج آزمون t تک­نمونه‌ای نشان داد میانگین نمرات مهارت‌های هیجانی- اجتماعی کودکان 2 - 1 ساله به‌طور معناداری پایین‌تر از میانگین نمرات ملاک است (001/0p<). میانگین نمرات مهارت‌های هیجانی- اجتماعی کودکان 3- 2 ساله و 4-3 ساله در حد میانگین نمرات ملاک است (به ترتیب 94/0>P و 89/0>P). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه می‌توان گفت تحول مهارت‌های هیجانی- اجتماعی کودکان 2-1 ساله کم‌تر مورد توجه واقع شده است و به نظر می‌رسد عوامل فرهنگی، اجتماعی، و آموزشی نقش مهمی در این زمینه داشته باشند. SP - 117 EP - 126 AU - Yavarian, Roya AU - Sohrabi, Fariba AU - Haghighi, Mah Monir AD - Department of Psychiatry, Faculty of Medical Sciences, University of Medical Science, Urmia KW - Social–emotional skills KW - development KW - kindergarte UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-235-fa.html ER -