TY - JOUR JF - childmh JO - J Child Ment Health VL - 7 IS - 3 PY - 2020 Y1 - 2020/11/01 TI - Factorial Structure and Psychometric Properties of the Emotion Regulation Checklist – Parent Form TT - ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی چک‌لیست تنظیم‌ هیجانی – نسخه والدین N2 - زمینه و هدف: تنظیم هیجانی نقش اساسی در رفتار سازش‌یافته کودکان دارد. اهمیت این مفهوم در روابط بین­فردی، کنار آمدن با موقعیت‌های مشکل‌ساز، و دستیابی به اهداف شخصی، ضرورت وجود ابزاری معتبر جهت سنجش آن را نشان می‌دهد. هدف این پژوهش بررسی ساختار عاملی و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی چک‌لیست تنظیم‌ هیجانی نسخه والدین در میان دانش‌آموزان سنین 6 تا 12 سال بود. روش: این پژوهش از نظر روش‌شناسی، کاربردی و توصیفی- توسعه ­ای است. جامعه آماری شامل تمامی دانش­ آموزان دختر و پسر 6 تا 12 ساله مدارس ابتدایی دولتی شهر اراک بود که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه آماری، تعداد 471 دانش­آموز به روش نمونه ­گیری خوشه­ ای انتخاب شده، و والدین آنها به چک‌لیست تنظیم‌ هیجانی (شیلدز و سیچتی، 1995) و نظام درجه‌بندی مهارت‌های اجتماعی (گرشام و الیوت،1990) پاسخ دادند. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از دو روی‌آورد کلاسیک و نظریه سؤال- پاسخ استفاده شد. یافته­ ها: بر اساس نتایج بررسی روایی ابزار چک‌لیست تنظیم‌ هیجانی با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی (نظریه کلاسیک) و مدل‌های چندبعدی (نظریه سؤال پاسخ)، دو عامل بی‌ثباتی/ منفی‌گرایی و تنظیم‌ هیجانی، مورد تأیید قرار گرفت. اعتبار این چک‌لیست با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای دو عامل آن، 76/0 و 69/0 به دست آمد که مطلوب و قابل ‌پذیرش است. همچنین تابع ‌آگاهی چک‌لیست نشان داد که عامل بی‌ثباتی/ منفی‌گرایی در محدوده سطح صفت بین 2- تا 3، بیشترین آگاهی دهندگی، و عامل تنظیم‌ هیجانی بین 2 تا 3- ، آگاهی­ دهندگی بالا و خطای اندازه­ گیری پایینی داشت (0/01> p). نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر و اهمیت ارزیابی تنظیم‌ هیجانی به ‌ویژه در کودکان، می‌توان نتیجه گرفت که نسخه فارسی چک‌لیست تنظیم‌ هیجانی، ابزاری مناسب و معتبر برای ارزیابی این حیطه در کودکان 6 تا 12 سال است. SP - 80 EP - 95 AU - Shafietabar, Mahdiyeh AU - Akbari Chermahini, Soghra AU - Molaei Yasavoli, Mehdi AD - Department of Psychology, Faculty of Humanities, Arak University, Iran KW - Factor structure KW - psychometric properties KW - emotion regulation UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-935-fa.html DO - 10.52547/jcmh.7.3.8 ER -