TY - JOUR T1 - Effect of Parent Management Education on Reducing School Refusal Behavior of Primary School Students TT - تأثیر آموزش مدیریت والدین در کاهش رفتار امتناع از مدرسه رفتن دانش آموزان دبستانی JF - childmh JO - childmh VL - 4 IS - 4 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-252-fa.html Y1 - 2018 SP - 71 EP - 80 KW - Parent management training KW - school refusal KW - school children N2 - زمینه و هدف: امتناع از مدرسه باعث آشفتگی کودک، خانواده و همچنین وقفه در تحول اجتماعی و تحصیلی می­شود بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت والدین در کاهش رفتار امتناع از مدرسه رفتن دانش­آموزان دبستانی بود. روش: این مطالعه نیمه­ آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه بود. به این منظور از میان والدین دانش ­آموزان پایه­ های اول، دوم و سوم دبستان­ های دولتی شهر ارومیه در سال تحصیلی 95-1394 با استفاده از روش نمونه­ گیری خوشه­ ای چندمرحله ­ای 351 نفر انتخاب شدند و به مقیاس تجدیدنظرشده امتناع از مدرسه نسخه والدین کارنی (2002) پاسخ دادند. در مرحله بعد 39 نفر از والدین که هم نمره امتناع از رفتن به مدرسه کودک شان بالا بود و هم تمایل به شرکت در این پژوهش را داشتند انتخاب شدند. از این میان به‌طور تصادفی20 نفر در گروه آموزش آزمایش و 19 نفر در گروه گواه جای دهی شده ­اند. برای تحلیل داده­ ها از روش تحلیل کوواریانس یک ­متغیره استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که مداخله آموزش مدیریت والدین توانسته است نشانه ­های ترس و امتناع از مدرسه رفتن در کودکان را به­ طور معناداری کاهش دهد (p<0/01). نتیجه­ گیری: بنابراین با توجه به نتایج پژوهش حاضر می­ توان از آموزش مدیریت والدین به عنوان روشی مؤثر برای کاهش ترس و امتناع از مدرسه رفتن کودکان استفاده کرد. M3 ER -