%0 Journal Article %A Isazadegan, Ali %A Ebrahimzade, Khoshdavi %A Sepas, Leila %A Zeynalpour, Fateme %T A Meta-Analysis of the Effect of Parental Management Training on Behavioral and Emotional Problems in Iranian Children %J Quarterly Journal of Child Mental Health %V 6 %N 3 %U http://childmentalhealth.ir/article-1-491-fa.html %R 10.29252/jcmh.6.3.8 %D 2019 %K Parent management training, behavioral and emotional problems, children, %X زمینه و هدف: اختلالات دوران کودکی تأثیر مهمی بر کودک، روابط با همسالان، و روابط خانوادگی دارند. نایج پژوهش ­های مختلف حاکی از آن است که والدین کودکان مبتلا به این اختلالات به دلیل اینکه با چالش­ های والدگری بیشتری روبرو هستند، سطح تنیدگی فراتری نسبت به سایر والدین را تجربه می­ کنند؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف ترکیب مطالعات انجام شده در حوزه اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان انجام شده است. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش فراتحلیل است. جامعه آماری شامل مطالعات در دسترس مرتبط بود که در فاصله سال‌های 1378 تا 1396 در داخل کشور به‌صورت مقاله تمام متن در دسترس بودند. پس از بررسی ملاک‌های ورود و خروج، 21 اندازه اثر از 17 مطالعه دارای شرایط فراتحلیل، به دست آمد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده­ها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدل‌های ثابت و تصادفی، و تحلیل ناهمگنی با استفاده از نرم‌افزار CMA استفاده شد. یافته­ها: تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهش­ها نشان داد که مقدار اندازه اثر ترکیبی برای مدل اثرات ثابت (مدل انتخاب شده برای این فراتحلیل) برابر با 0/995 به دست آمد که از لحاظ آماری معنادار بود (0/01 P). نتیجه­گیری: اندازه اثر به‌دست‌آمده از روش­های آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان طبق جدول تفسیر اندازه کوهن بزرگ، محاسبه شد و نتایج نشان داد که روش­های آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان مؤثر بوده است. %> http://childmentalhealth.ir/article-1-491-fa.pdf %P 78-88 %& 78 %! %9 Research %L A-10-397-2 %+ Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Iran %G eng %@ 2423-3552 %[ 2019