TY - JOUR JF - childmh JO - J Child Ment Health VL - 6 IS - 3 PY - 2019 Y1 - 2019/11/01 TI - Comparison of the Coherence and Defense Mechanisms between Parents of Normal Children and Parents of Children with Autism and Attention Deficit Hyperactivity Disorder TT - مقایسه انسجام روانی و مکانیسم های دفاعی در والدین دارای کودک با اختلال طیف اوتیسم، نارسایی توجه/ فزون کنشی، و بهنجار N2 - زمینه و هدف: بعضی از اختلال­ های روان­شناختی دوران کودکی مانند اختلال طیف اوتیسم و نارسایی توجه/فزون‌کنشی، آسیب­ های روان‌شناختی معناداری را برای والدین به همراه دارند. بر اساس نتایج مطالعات مختلف، مشکلات متعدد این کودکان، اعضای خانواده را دچار آشفتگی و تنیدگی زیادی می­ کنند؛ بدین ترتیب پژوهش حاضر به‌منظور مقایسه انسجام روانی و مکانیسم­ های دفاعی در والدین دارای کودک مبتلابه اختلال طیف اوتیسم، نارسایی توجه/فزون‌کنشی، و بهنجار انجام شد. روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ­ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی والدین دارای کودک با اختلال طیف اوتیسم، نارسایی توجه/ فزون‌کنشی، و بهنجار شهر رشت در سال 96-1395 بود. نمونه پژوهش شامل 90 نفر از والدین جامعه آماری مذکور بودند که به روش نمونه­گیری در دسترس و بر حسب شرایط ورود و خروج از مطالعه، انتخاب شدند. برای اندازه­گیری متغیرها، از پرسشنامه ­های مکانیسم­ های دفاعی (آندروز و همکاران، 1993) و حس انسجام (آنتونووسکی، 1987) استفاده شد. تحلیل داده ­های به دست آمده با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری انجام شد. یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد بین سه گروه والدین دارای کودک با اختلال طیف اوتیسم، نارسایی توجه/ فزون­کنشی، و بهنجار در هر یک از مؤلفه‌های انسجام روانی تفاوت معنی­ داری وجود دارد (0/05>p). بدین ترتیب در متغیر انسجام روانی، والدین دارای کودک با اختلال نارسایی توجه/ فزون­کنشی با میانگین 66/90، پایین­ترین نمره؛ و والدین کودکان بهنجار با میانگین 101/33، بالاترین را به دست آوردند. همچنین نتایج نشان داد در مؤلفه‌های مکانیسم دفاعی در سه گروه از والدین، تفاوت معنی­داری وجود دارد(0/05>p). نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، والدین دارای کودکان مبتلابه اختلالات طیف اوتیسم و نارسایی توجه/فزون­کنشی، سطوح بالاتری از تنیدگی­ های روانی مربوط به والدگری را تجربه می­ کنند که می­تواند ناشی از نیازهای خاص این کودکان و تفاوت­ های بارز آنها با سایر همسالان از جنبه­ های مختلف شناختی و روانی باشد. بدین ترتیب طراحی و اجرای مداخلات مناسب روان­شناختی و آموزشی برای والدین این کودکان با تأکید بر مداخلات اولیه می ­تواند تا حد زیادی راه گشا باشد. SP - 15 EP - 27 AU - Taati, Elham AU - Zarbakhsh Bahri, Mohammad Reza AD - Department of Clinical Psychology, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran KW - Coherence KW - defense mechanisms KW - autism KW - attention deficit hyperactivity disorder UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-391-fa.html DO - 10.29252/jcmh.6.3.3 ER -