@ARTICLE{Asgari, author = {Asgari, Mostafa and Bakhshipour, Abbas and Khanjani, Zeynab and }, title = {Comparison of the Self-Concept, Anxiety, and Dexterity between Left-Handed and Right-Handed Students }, volume = {5}, number = {2}, abstract ={زمینه ‌و‌ هدف:‌ برتری ‌جانبی ‌از‌موضوعات ‌بحث‌برانگیزی ‌است‌که ‌به ‌جانبی‌شدن ‌یا‌ تخصیص ‌نیمکره‌های ‌مغز ‌به ‌فعالیت‌های ‌خاص‌ مربوط‌ می‌شود. ‌ ‌پژوهش‌ حاضر با هدف ‌مقایسه‌ دانش ­آموزان راست‌برتر ‌و‌ چپ‌برتر‌ از ‌لحاظ ‌خودپنداشت، ‌اضطراب، ‌و‌ چالاکی دست انجام شد. روش:‌ پژوهش‌حاضر از‌ نوع‌ علّی- مقایسه‌ای است.‌ جامعه‌آماری‌ شامل تمامی‌‌ دانش‌آموزان‌ دختر‌ و‌ پسر ‌سنین ‌9 ‌تا‌14‌ سال‌ شهرستان ‌تبریز در سال 1395 ‌بود ‌که ‌بعد‌ از ‌شناسایی ‌مدارس ‌منتخب، ‌تعداد ‌30‌ دانش‌آموز ‌چپ‌برتر ‌و ‌30‌ دانش‌آموز ‌راست‌برتر ‌به ‌شیوه‌ نمونه‌گیری ‌هدفمند ‌انتخاب ‌شدند. ‌ابزارهای پژوهش‌ شامل پرسشنامه‌ دست‌برتری ‌چاپمن ‌و‌ چاپمن‌ (1987)،‌ خودپنداشت‌کودکان ‌پیرز ‌و ‌هریس ‌(1969)، ‌اضطراب‌ بک‌ (1988) و ‌آزمون ‌حرکتی ‌پردیو ‌پگ ‌بورد ‌(تیفین و آشر، 1948) بودند. ‌برای تحلیل داده‌ها از‌آزمون‌ تی‌ مستقل ‌و ‌تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده ‌شد. ‌ یافته‌ها:‌ نتایج ‌حاصله ‌تفاوت ‌معنی‌داری ‌را ‌در‌ مورد ‌مؤلفه‌های‌ خودپنداشت و ‌اضطراب ‌در ‌بین ‌دو‌گروه ‌راست‌برتر ‌و ‌چپ‌برتر ‌نشان‌ داد ‌(05/0>P)،‌ اما‌ در ‌ارتباط ‌با ‌تکلیف ‌حرکتی ‌(چالاکی‌دست) ‌تفاوت ‌معنی‌داری ‌بین ‌دو ‌گروه ‌مشاهده ‌نشد (05/0<P). نتیجه‌گیری:‌ بر اساس نتایج پژوهش حاضر می­توان استنباط کرد ‌بین دانش­آموزان ‌راست‌برتر‌ و‌ چپ‌برتر در ‌ابعاد ‌هیجانی، ‌رفتاری‌ و ‌حرکتی‌‌ ‌تفاوت‌هایی ‌وجود‌ دارد که باید مورد توجه خانواده­ها و روان­شناسان کودک قرار گیرد. }, URL = {http://childmentalhealth.ir/article-1-347-fa.html}, eprint = {http://childmentalhealth.ir/article-1-347-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Child Mental Health}, doi = {}, year = {2018} }