TY - JOUR JF - childmh JO - J Child Ment Health VL - 6 IS - 3 PY - 2019 Y1 - 2019/11/01 TI - Role of Difficulties in Emotional Regulation and Alexithymia in Prediction of Bullying TT - نقش مشکلات تنظیم هیجانی و ناگویی طبعی در پیش بینی قلدری N2 - زمینه و هدف: قلدری مسئله ­ای مهم و شایع است که می ­تواند پیامدهای روان­شناختی، رفتاری، شناختی، جسمانی، اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی بسیاری را در پی داشته باشد. در این بین توانایی تنظیم هیجانی و ناگویی طبعی از جمله عوامل تأثیرگذار در رفتارهای قلدرانه به‌حساب می ­آیند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مشکلات تنظیم هیجانی و ناگویی طبعی در پیش­بینی قلدری انجام شده است. روش­: طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش­ آموزان مدارس متوسطه دوره اول ناحیه دو شهر رشت در سال تحصیلی 1397-1396 بود. نمونه مورد مطالعه شامل ­250 دانش­آموز از جامعه مذکور بودند که با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده­ ها در این مطالعه از مقیاس قلدری ایلی­نویز (اسپلاگوهولت، 2001)، مقیاس دشواری در نظم­بخشی هیجانی (گراتزوروئمر، 2004)، و مقیاس ناگویی خلقیت ورنتو (باگبی و همکاران، 1994) استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد عدم پذیرش پاسخ ­های هیجانی (21/0=β)، دشواری در انجام رفتار هدفمند (43/0=β)، دشواری در مهار تکانه (70/0=B)، نبودآگاهی هیجانی (33/0=β)، نبود وضوح هیجانی (32/0=β) درسطح معناداری 01/0؛ و راهبردهای محدود (21/0=β)، دشواری در تشخیص احساسات (16/0=β)، دشواری در توصیف احساسات (23/0=β)، و تفکر برون­مدار (24/0=β) در سطح معناداری 05/0، قادربه پیش­ بینی قلدری هستند. نتیجه­ گیری: در مجموع، نتایج به‌ دست ‌آمده حاکی از ارتباط بین قلدری، مشکل در تنظیم هیجانی، و ناگویی طبعی است. بر طبق یافته­ های حاصل از این پژوهش می­ توان با به­ کارگیری برنامه­ ها و روش ­هایی برای افزایش توانایی تنظیم هیجانی و کاهش ناگویی طبعی دانش ­آموزان از میزان رفتارهای قلدرانه آنها که با بسیاری از اختلالات جسمانی و روان‌شناختی مرتبط است، به‌طور معناداری کاست. SP - 40 EP - 50 AU - Shabahang, Reza AU - Sedighian, Seyedeh Farnaz AU - Rahimi Nezhad, Abbas AU - Soltani Shal, Reza AD - Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Iran KW - Bullying KW - difficulties in emotional regulation KW - alexithymia UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-483-fa.html DO - 10.29252/jcmh.6.3.5 ER -