AU - Chegini, Leila AU - Ebrahimi, Mohammad Ismaeel AU - Sahebi, Ali TI - The Effect of Choice Theory Training to Parents on the Aggression of Their Children in Elementary School PT - JOURNAL ARTICLE TA - childmh JN - childmh VO - 6 VI - 1 IP - 1 4099 - http://childmentalhealth.ir/article-1-405-fa.html 4100 - http://childmentalhealth.ir/article-1-405-fa.pdf SO - childmh 1 AB  - زمینه و هدف: یکی از شایع ­ترین مشکلات کودکان دوره دبستان، پرخاشگری است که با نگرش­ ها و سبک­ های والدگری والدین رابطه مستقیم دارد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش تئوری انتخاب به مادران بر پرخاشگری فرزندان دانش ‏آموز آنها در دوره ابتدایی انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه ­آزمایشی و طرح مورد استفاده در پژوهش، پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دانش ­آموزان پسر ابتدایی مشغول به تحصیل در دبستان شاهد پسرانه ناحیه یک همدان در سال تحصیلی 96-95 بودند. پس از سه ماه مشاهده رفتاری دانش‌آموزان، بررسی پرونده‌های آنها، و مصاحبه با معلمان، نمونه ­ای به تعداد 30 نفر از مادران با استفاده از روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شدند. سپس این افراد به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایدهی شدند. ابزار به کار برده شده در این پژوهش، فرم والد پرسشنامه پرخاشگری واحدی، فتحی­ آذر، حسینی­ نسبت­ و مقدم (1396) بود. سپس داده ­های جمع­ آوری شده توسط نرم­افزار 23SPSS و آزمون­ آماری کووارایانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: یافته ‏­­های این پژوهش نشان داد که روش آموزش تئوری انتخاب به مادران بر میزان پرخاشگری کودکان آنان تأثیر دارد (P<0/01)، به­ طوری که میزان پرخاشگری کلامی، فیزیکی، و رابطه ­ای در گروه آزمایش به طور معناداری تحت تأثیر آموزش تئوری انتخاب به مادران، کاهش یافته است، ولی تغییرات معنی داری در گروه گواه مشاهده نشد. نتیجه­ گیری: با توجه به یافته ­های پژوهش حاضر می­ توان نتیجه گرفت که آموزش تئوری انتخاب به دلیل ماهیت انگیزشی، تغییر باورها، افکار، و نگرش والدین، به کاهش پرخاشگری در فرزندان منجر شده است. CP - IRAN IN - Department of Psychology, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran LG - eng PB - childmh PG - 70 PT - Research YR - 2019