AU - Farahzadi, Nikoo AU - miri Majd, Mojtaba A AU - Bazzazian, Saeedeh TI - The Effect of Creative Drama on Internalizing Disorders in Preschool Children PT - JOURNAL ARTICLE TA - childmh JN - childmh VO - 5 VI - 3 IP - 3 4099 - http://childmentalhealth.ir/article-1-246-fa.html 4100 - http://childmentalhealth.ir/article-1-246-fa.pdf SO - childmh 3 AB  - زمینه و هدف: اختلال‌های درون­نمود آثار طولانی­مدتی بر سطوح کنش‌وری رفتاری، جسمانی، شناختی، و هیجانی کودکان برجای می‌گذارند. بدین ترتیب پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر نمایش خلاق بر کاهش اختلال‌های درون­ نمود کودکان پیش‌دبستانی انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. بر این اساس از بین تمامی کودکان دختر پیش‌دبستانی که در سال تحصیلی 94-1393 در مراکز پیش‌دبستانی غرب تهران مشغول به تحصیل بودند 30 کودک با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. سپس کودکان گروه آزمایش طی 10 جلسه 45 دقیقه‌ای تحت­ تأثیر آموزش بوسیله نمایش خلاق قرار گرفتند. سیاهه رفتاری کودکان آخنباخ (2001) به عنوان ابزار پژوهش در مراحل غربالگری و اجرای پیش­آزمون و پس­آزمون مورد استفاده قرار گرفت. در پایان داده‌های جمع‌آوری‌شده با روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های به‌دست‌آمده نشان داد که نمایش خلاق بر کاهش اختلال‌های درون­نمود کودکان در مؤلفه‌های انزوا/ افسردگی و اضطراب/ افسردگی تأثیر معناداری دارد (05/0) اما در مؤلفه شکایات جسمانی تأثیری نداشته است. نتیجه‌گیری: نمایش خلاق از طریق فعال‌سازی و پویایی ذهن و برون­ریزی احساساتی که زمینه بروز آن وجود نداشته است، موجب کاهش اختلال‌های درون­نمود کودکان می‌شود بنابراین روان­شناسان و درمانگران کودک می­توانند نمایش خلاق را به عنوان یک روش درمانی در کنار سایر روش­ها مورد توجه قرار دهند. CP - IRAN IN - Department of Psychology, Faculty of Humanities, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran LG - eng PB - childmh PG - 47 PT - Research YR - 2018