RT - Journal Article T1 - Comparison of the Effect of Child-Parent Relationship Therapy (CPRT) and Parent Management Training (PMT) on Nutritional Problems in children 3 to 6 years JF - childmh YR - 2020 JO - childmh VO - 6 IS - 4 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-486-fa.html SP - 85 EP - 96 K1 - Parent management training K1 - child-parent relationship therapy K1 - nutritional problem AB - زمینه و هدف: تغذیه مناسب در تحول مغزی و شناختی، عاطفی، و اجتماعی کودکان نقش بسیار مهمی دارد. مشکلات خوردن در کودکان پیش­دبستانی و دبستانی مسئله­ای شایع بوده و درمان آن ­ضروری است. از این رو پژوهش حاضر با هدف مقایسه­­ برنامه­ آموزش والدین و درمان رابطه والد و کودک بر کاهش مشکلات خوردن کودکان 3-6 سال انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع شبه ­آزمایشی با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه است. نمونه­ مورد مطالعه 75 نفر از مادران کودکان دارای مشکلات تغذیه­ای 3 تا 6 ساله شهر تبریز در سال 95 بودند که به شیوه نمونه ­گیری در­دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه شامل 2 گروه آزمایش و 1 گروه گواه قرار جایدهی ­شدند. برای جمع ­آوری داده­ ها از پرسشنامه رفتار خوردن کودکان (وارل، گاتری، ساندرسون و راپورت، 2001) استفاده­ شد. مداخله آموزش مدیریت والدین در 6 جلسه 90 دقیقه ­ای و مداخله بهبود رابطه والد - کودک در 10 جلسه 2 ساعته انجام شد. پیگیری نتایج نیز یک ماه بعد از انجام مداخله­ ها انجام شد. برای تحلیل داده­ها از روش تحلیل واریانس آمیخته با عامل درون­گروهی (پیش­ آزمون، پس ­آزمون، و پیگیری) و بین­ گروهی (درمان رابطه والد کودک و آموزش مدیریت والدین) با نرم افزار spss 20 استفاده شد. یافته­ ها: نتایج تحلیل داده ­ها نشان داد که بین سه گروه از نظر مشکلات خوردن تفاوت معنی­ دار وجود دارد. هر دو مداخله، مشکلات خوردن را کاهش دادند، اما برنامه آموزش والدین اثربخشی بیشتری در کاهش هر دو مؤلفه مشکلات خوردن یعنی گرایش به غذا (عامل درون­گروهی، 0/001 = p، 818/84= F و بین­گروهی 0/001 = p، 31/32= F ) و اجتناب از غذا (عامل درون­ گروهی 0/001 = p، 1237/56= F ، عامل بین­ گروهی 0/001 = p، 47/86= F) داشت. نتیجه­ گیری: بر اساس یافته ­های این مطالعه می ­توان نتیجه گرفت که برنامه آموزش مدیریت والدین با افزایش دانش و مهارت والدگری والدین و آموزش راهکار­های رفتاری به آنها، رفتار­های معیوب بین مادر و کودک را اصلاح کرده و از این طریق به بهبود مشکلات خوردن منجر شده است. درمان رابطه والد -کودک نیز با ایجاد رابطه دلبستگی ایمن و برآوردن نیازهای هیجانی باعث بهبود مشکلات خوردن شده است. LA eng UL http://childmentalhealth.ir/article-1-486-fa.html M3 10.29252/jcmh.6.4.9 ER -