TY - JOUR T1 - Comparison of Components of Physical Fitness, Motor Skills, and Perceived Physical in obese and Non-obese children TT - مقایسه مؤلفه‌های آمادگی جسمانی، مهارت‌های حرکتی و آمادگی ادراک‌شده در کودکان چاق و غیرچاق JF - childmh JO - childmh VL - 5 IS - 4 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-396-fa.html Y1 - 2019 SP - 169 EP - 181 KW - Physical fitness KW - motor skills KW - perceived physical fitness KW - obese children KW - non-obese children N2 - زمینه و هدف: چاقی و اضافه‌وزن نه‌تنها به‌عنوان عامل اصلی بیماری‌های غیرواگیر فشارخون، چربی خون، دیابت، و بیماری‌های سکته قلبی و مغزی شناخته ‌شده است، که سبب تأثیرگذاری بر سایر جنبه‌های زندگی انسان نیز شده است؛ بدین ترتیب هدف از انجام این پژوهش، مقایسه مؤلفه‌های آمادگی جسمانی، آمادگی ادارک شده، و مهارت‌های حرکتی بنیادی در کودکان چاق و غیرچاق بود. روش: روش تحقیق توصیفی از نوع علّی- مقایسه‌ای بود. بدین منظور 160 دانش‌آموز کلاس چهارم ابتدایی شهر کرج در سال 1396 به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب ‌شده و بر اساس شاخص توده بدنی در دو گروه چاق و غیر چاق، جایدهی شده­اند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه آمادگی ادراک‌شده (آبادی، 1988)، آزمون مهارت‌های حرکتی درشت نسخه دوم (اولریخ، 2000) و آزمون مؤلفه‌های آمادگی جسمانی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس دوراهه و چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: تحلیل واریانس دوراهه نشان داد که در مؤلفه‌های آمادگی جسمانی و مهارت‌های حرکتی بنیادی بین دختران و پسران، تفاوت معنی‌داری وجود دارد (0/05 > p). در این متغیرها، پسران نسبت به دختران و کودکان غیرچاق نسبت به چاق، عملکرد بهتری داشتند. همچنین تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین خرده­مقیاس چابکی، سرعت، انعطاف‌پذیری، و قدرت در دو گروه چاق و غیر چاق، تفاوت‌ها معنی‌دار بود (0/05> p). نتیجه‌گیری: بر طبق نتایج پژوهش حاضر، چاقی سبب کاهش آمادگی جسمانی و سطح مهارت‌های حرکتی بنیادی در کودکان می‌شود. M3 ER -