AU - Erfanifar, Fatemeh AU - Zarani, Fariba AU - Shokri, Omid AU - Kabiri Agh ziarat, Shadi TI - Child Neglect and Internalizing Disorders: The Mediating Role of Emotion Regulation PT - JOURNAL ARTICLE TA - childmh JN - childmh VO - 6 VI - 1 IP - 1 4099 - http://childmentalhealth.ir/article-1-442-fa.html 4100 - http://childmentalhealth.ir/article-1-442-fa.pdf SO - childmh 1 AB  - زمینه و هدف: غفلت دوران کودکی با پیامدهای منفی زیادی در نوجوانی و جوانی ارتباط دارد. از جملۀ این پیامدها می‌توان به افزایش میزان اختلالات رفتاری درون­نمود اشاره کرد. شناسایی مکانیزم ارتباط بین غفلت و اختلالات درون­نمود به شناسایی حلقه‌های مفهومی کمک می­کند که می‌توانند محور مداخلات درمانی قرارگیرند؛ بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای تنظیم هیجان در رابطه بین غلفت و علائم اختلالات درون­نمود انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش، شامل 200 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های خود­­گزارشی کودک‌آزاری (محمدخانی و همکاران، 1381)، دشواری در نظم‌بخشی هیجان (گراتز و روئمر، 2004) و فرم خودگزارش­دهی نوجوان (آخنباخ، 1991) پاسخ دادند. برای تحلیل داده­های به­دست امده از روش همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که غفلت دوران کودکی به طور غیرمستقیم و از طریق عدم آگاهی هیجانی می‌تواند علائم اختلالات درون­نمود در دختران نوجوان را در سطح 001/0پیش‌بینی کند. همچنین مدل مفروض این پژوهش از برازندگی مناسب برخوردار بود. نتیجه‌گیری: در مجموع، نتایج نشان می‌دهد که بخشی از واریانس مشترک بین حلقه‌های مفهومی غفلت دوران کودکی و اختلالات درون­نمود، نتیجۀ تغییرپذیری در تنظیم هیجان است. CP - IRAN IN - Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran LG - eng PB - childmh PG - 112 PT - Research YR - 2019