TY - JOUR JF - childmh JO - J Child Ment Health VL - 5 IS - 2 PY - 2018 Y1 - 2018/9/01 TI - The Effect of Teaching Method Based on Constructionism Approach on Student's Creativity TT - تاثیر روش تدریس ساختن گرایی بر خلاقیت در دانش آموزان N2 - زمینه و هدف: معلم و آموزشگاه به عنوان یکی از عوامل مهم در تحول و پرورش خلاقیت دانش ­آموزان هستند. با توجه به اهمیت روش تدریس در تحول خلاقیت دانش‌آموزان،‌ هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تدریس به روش ساختن‌گرایی بر میزان خلاقیت دانش‌آموزان پسر پایه ششم است. روش: روش پژوهش حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه‌ است. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر پایه ششم شهرستان دزفول بود، که با روش خوشه‌ای چندمرحله ­ای 48 نفر انتخاب شده و به تصادف در دو گروه کنترل و آزمایش جایدهی شدند. از هر دو گروه، فرم الف تست خلاقیت تورنس (1988) در مراحل پیش­آزمون و پس­ آزمون اجرا شد و سپس شیوه تدریس ساختن ­گرایی در گروه آزمایش، ‎و روش سنتی (معلم محور) در گروه گواه برای تمامی دروس به کار گرفته شد. داده ­های به دست آمده با روش تحلیل کوواریانس یک­متغیری، تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که استفاده ازتدریس ساختن­ گرایی باعث افزایش میزان خلاقیت دانش­ آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه تدریس سنتی (معلم محور) شده است (0/001p<). نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، شیوه تدریس ساختن­ گرایی با فعال ساختن دانش­ آموزان در فرایند آموزش، می­تواند به عنوان یکی از روش­های اصلی جهت افزایش خلاقیت به کار رود. SP - 185 EP - 194 AU - Shahvali, Abbas AU - Pasha, Reza AU - Bakhtiarpour, Saeed AU - Makvandi, Behnam AU - Heidari, Alireza AD - Department of Psychology, Faculty of Humanity Sciences, Islamic Azad University, Ahvaz Branch, Ahvaz, Iran KW - Constructivism KW - creativity KW - education KW - students UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-421-fa.html ER -