RT - Journal Article T1 - The Effectiveness of Mindfulness Based Cognitive Therapy on Self-Control and Academic Performance of Students with High/Low Level of Test Anxiety JF - childmh YR - 2020 JO - childmh VO - 7 IS - 2 UR - http://childmentalhealth.ir/article-1-469-fa.html SP - 183 EP - 194 K1 - Mindfulness K1 - self-control K1 - academic performance K1 - test anxiety AB - زمینه و هدف: از آنجا که دانش­آموزان به عنوان هسته اصلی نظام آموزشی هستند، باید متغیرها و مؤلفه­ های مربوط به سلامت روانی آنان با حساسیت و توجه بیشتری مورد توجه قرار گیرد. خودمهارگری و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان به عنوان شاخص­های مهم مرتبط با سطح اضطراب در مطالعات مختلف شناسایی شده­اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر خودمهارگری و عملکرد تحصیلی دانش­ آموزان انجام شده است. روش: در این پژوهش از روش نیمه ­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو گروه گواه و دو گروه آزمایش استفاده شده است. جامعه‌ آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان ساری بود که در سال ۱۳۹۶ مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه شامل 40 دانش­آموز بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شده و به صورت تصادفی، ۲۰ نفر در گروه‌های آزمایش (۱۰ نفر گروه با اضطراب امتحان بالا و ۱۰ نفر گروه با اضطراب امتحان پایین) و ۲۰ نفر در گروه‌های گواه (۱۰ نفر گروه با اضطراب امتحان بالا و ۱۰ نفر گروه با اضطراب امتحان پایین) جایدهی شده­اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های خودمهارگری تانجنی (2004)، عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) و اضطراب امتحان اسپیلبرگر (2010) بود. مداخله درمانی شامل هشت جلسه 45 دقیقه­ای آموزش ذهن­ آگاهی به گروه­های آزمایش بود و گروه­ های گواه، مداخله­ ای را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره دوراهه استفاده شد. یافته­ ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که آموزش شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر خودمهارگری تحصیلی دانش‌آموزان با اضطراب بالا، مؤثر بوده (۰۷/۴۱=F و ۰01/۰>P) ولی در دانش‌آموزان با اضطراب پایین، تأثیری نداشته است (۸۰/۰<P و۰۶/۰=F). همچنین این مداخله بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اضطراب بالا مؤثر بوده (64/28=F و ۰01/۰>P) ولی در دانش‌آموزان با اضطراب پایین، تأثیری نداشته است (68/۰<P و3/۰=F). نتیجه­ گیری: با توجه به یافته‌های این مطالعه نتیجه‌گیری می­شود که اضطراب امتحان به عنوان متغیر تعدیل­کننده در آموزش ذهن‌آگاهی بر خودمهارگری و عملکرد تحصیلی مؤثر بوده است. در نتیجه توجه به میزان اضطراب امتحان به عنوان عاملی که در میزان اثربخشی ذهن‌آگاهی بر خودمهارگری و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مؤثر است، باید مورد تأکید قرار گیرد. LA eng UL http://childmentalhealth.ir/article-1-469-fa.html M3 10.29252/jcmh.7.2.16 ER -